MoGa BeRKeKaLaN HiNGGa aKHiR NyaWa =))

Daisypath Anniversary tickers

PeRMaTa HaTi KeSaYaNGaN uMMi & PaPa

 Baby Birthday Ticker Ticker

PuTeRa PeNGiKaT CiNTa KaMi

Lilypie Third Birthday tickers

Friday, July 30, 2010

SYuKuR PaDa-Mu

alhamdulillah..ameen..
anak ummi dh blh berjln..
pttla last week demam pn..tetiba je demam..rupanya nk blh kaki yer..

pic nie ummi amek mase alek keje semlm..

                                        ummi,help nia please..nia nk atuh nie..

                                            nikmatnya leh jln nie..

                                             xyah repair la motor papa nie yayang..

                               tenok apa tue???

                                       pa,ninia jln kat porch nie je moleyyyyy??

                                            ummi,nia tatut la..

muka teruja la nie

keta kesygan papa & ummi nia nie
gewam nye
nia nk tenok je nie

gewamnye nk kutip batu-batu nie

nia nk tenok je..xnk kutip pn
                                            tgn bhgian imbang tubuh..

xsabo-sabo nk tggu ketibaan hari raya..nk tgk belahan hati ummi ngn papa nie pakai bju kurung..mesti terkedek-kedek berjln..ekeke..

Wednesday, July 28, 2010

SaLe LaGi!!!

entry nie just nk share ngan saper-saper yg telah bergelar kaum ibu & yg bakal menjadi ibu..
kalo yg dh menjadi ibu, blhla nk menambah apa-apa yg patut tuk buah hati belahan jiwa yg ada..sama gak yg bakal menjd ibu, leh la tgk-tgk & kalo berkenan leh je beli..murah sesgt..

^_*
phewwwwwwww..

korang just klik je kat sini..sale nie start 27 July to 16 Sept 2010..lama lg tue..mmg berbaloi-baloi la kalo nk membeli..smp naik rambang mata ummi menengok..tp kna bajet fulus gak..hehehe..mmg murah yg teramat..sume brand ada jual lam nie..botol avent ninia sy akan beli time sale mcm niela..save..ekekeke..3 botol harga rm65.50..plak tue tg 9 oz nie..bese rege dia rm81.90..jimat kan..kalo bli kat parkson ada la less lam 10%..

so,to olls ibu,mummy,mama,mak,ummi & seangkatan dgnnya jom membeli & memperabiskan wit-wit..ekekeke..

Tuesday, July 27, 2010

SeNYuM SeiNDaH SuRia

wink wink..

pg nie,ninia behave sesgt..biasa ummi mandi & bersiap-siap nk  g keje dia bru bgn..bila dh bgn tau-taula, musti wek wek nk berdukung.. tp pg td,kejut ummi ngan keletah anak ummi..leh bgn & duk diam-diam..siap bg senyuman paling manis lg..

 gelagat mu penawar duka lara ummi & papa

                              mantal musyuk kesygan ninia

                                                masyam mucuk-mucuk la anak ummi nie

                                  senyum..

dan yg nie membuatkan ummi mkin syg & syg & syg anak ummi..

                              gewam ke apa kes nie..
   

Monday, July 26, 2010

petua nk ilangkan lebam anak..

entry nie just nk share ngn kaum-kaum ibu oke..

bila anak dh makin membesar & melasak, mesti ada benjol-benjol yg tidak diingini akan terjadi kat anak kesygan puan-puan sume kan?? nie sy dpt tau pn dr seorg pakcik..dia dulu keje as a MA
( Medical Assistant ). Dia kata kalo nk ilangkan tanda lebam sekiranya anak jatuh or terhantuk adalah dengan menuam tempat yg benjol or lebam tue ngan ais.. ais tue korang kena letak dlm plastik & tuam je kat tempat yg benjol or lebam tue.. benjol tue still benjol tp tanda lebam tue x kan ada..dia akan jd merah aje..kalo u olls x percaya tryla kat anak-anak kesygan korang..sy dh cuba petua nie tuk ninia..asal je dia terhantuk sy akan tuam..dia pn tgh2 melalak blh senyap je..mybe sejuk ais tue leh mengurangkan denyutan kesan dr terhantuk @ jatuh..

selamat mencuba oke....

stail tido ikut sapela nie??? ekekeke.. ^___*

 ^____*

ekekeke..title ntah hape-hape je la..
just nk share stail ninia tido..ekekeke..jgn marah ye..asyik-asyik cerita pasal our lil princess aje..dh nie aje permata hati yg sy ada..kalo dh muak & nk muntah sila ke lambang ( X ) di hujung atas belog ini oke..
sy buat nie sume tuk kepentingan gak..bila ninia dh besor pjg nanti dia akan tgk nie sume..skurang-skurang dia tau mcmana rupa dia & prangai dia time dia kecik-kecik..mesti mase tue dia akan berterima kasih yg tak terhingga kat ummi dia nie..ekekeke..masuk bakul angkat sendiri daaa..

layan je pic-pic nie oke..

                             tido pn nk melasak gak..

                                    tgkla gelagat si kecik nie..

        ninia xkan pegang botol kalo ummi ada..ummi xde pandai2 lak pegang..notty tul..

                               nie dlm car..ninia suka tido mcm nie kalo dlm car..

                        tenangnya anak ummi tido..

                              nape muka mcm nie..mimpi ke nie??

                            mmg kepala xlekat atas bantal..

now,kalo dia terkejut nk susu time2 kul 4 or 5 pagi ummi xleh nk lambat2 dh..dia dh pndai nk terjun katil..so ummi kena bercargas bgn kalo dh dgr ninia duk merengek..

mata pn dh naik kelat dh nie..asyik nk tertutup dh..sblm tido, nk kena salinkn mamy poko & buat susu tuk permata hati pengarang jantung dulu.. =)))))

^                                   *
   ________________

Sunday, July 25, 2010

sedap hingga menjilat jari..yummy..yummy.. i loike..

pjgnye tajuk..fuuuuhhhh..xkesahlah berdepa pn tajuk entry nie, but i loike.. ( ada mak kesah kalo nk tulis pnjang-panjang pn kn )..phewwww..

weekend nie xde pe aktiviti pun..just duk golek-golek kat umah with our lil pwincess syg..tau-taula bila pwincess nie xsehat,nk menempek dua ploh pat jam ngan ummi la...aduuuuuuuuuiii..xkesahla syg nk menempek smp tiga belas ratus jam pun,kamu aje kesygan hati yg membuatkan idup ummi & papa bermakna & tanpa kamu gulap gulitala idup ummi & papa.. ^____*

kemarin, kakak yg duk kat kota bharu alek..so riuh-rendahla rumah yg biasanya dh riuh but kali nie riuh nye mengalahkan kat pasar mlm..kitorang 5 beradek aje..3 pompuan & 2 lelaki..pok dik a.k.a adik bongsu je lagi x kawen..yg len sume dh kawen..sy anak bongsu pompuan dlm kuarga..hikhikhik..( tue yg manja tue..now pun duk ngan ma lg..hikhikhik )..cucu ma & abah stakat nie 12  org termasuk ninia..fuuuuuhh..pokaila ateh tawun nie nk kena bg duit raya..

bila dah berkumpul nie,apalagi..makan & makan & makan jela..dapur confirm basah kecuali memasing dh penuh tangki..ekeke..gelas & pinggan mangkuk pun akan menimbunla dlm singki nampaknya ..mkn tengahari tue, we olls pakat buat nasi ayam..then dlm kul 6 lbih, ma suh abg yg no 3 kopek durian lak..kitorang pakat nk mamam pulut durian...fuuuuuuuuuhhh.. i loike...  mmg hingga menjilat jarila.. ^_____*

now, layan oke buat tatapan mata..

 abg & her wife..


ma & kak aka pom pom gal

mane suar nie???x mayu kat adik ninia yer..


alya anak kak long yg digerami ramai..siap ngaku papa dania papa dia lg nie..ekekeke

ninia nk try sket moleyyy x tok??

sketla lg..ninia xmamam ubat pn lg nie..

dapnye..


ummi x nk ke?? siap lalat hinggap x kesah pn..hikhikhik

  sape dtg tue ummi??x cukup la nanti durian kita..

 comotnya anak ummi..

demam pn still nk mamam gak..


mmg ninia amat sukakan durian..ini sume penangan mengidamkan durian mase mengandungkn ninia dulu..dahla mase tue bkn musim durian lg..tp demi nk mkn, ma tlg gak carikan demi cucu kesygan dia nk mamam..kalo x mesti meleleh air liur ninia kn tok..kalo korang nk tahu,mmg mahal giler la durian mase tue, sebijik rm40..amek ko..siap ma kata lg, kalo bkn kerna mengidam tobat dia xbeli..ekekeke..

Friday, July 23, 2010

puncanya..


=((((



maka terjawabla knapa ninia demam since isnin lg.. =((
bila je suap ubat,sejukla bdn ninia & then akan panas alek..puas duk suap ubat..siap ngn cranky memanjang lg..asal je letak konpem akan nanes..24 jam nk menempek ngan ummi..silap-silap blh tinggi jgk volume suara ummi gewam ngan ninia..siiiiaaaaann ninia..patutla pelik semcm je..rupa-rupanya dia xreti nk bgitau yg dia nk naik campak..sory ye anak ummi..

mase nk mandikan ninia pas amik umah bb sitter,ummi terkejut tgk byk sgt rashes-rashes kat bdn ninia..tanya ma,blh dia kata ruam panas je tue..kang skrg nie musim panas.ummi mcm xsedap ati la,ye la byk giler rashes nie..xpuas hati,ummi pn tanya kak long plak..cnfirm..dia kata campak..tp ari nie,bdn dia dh xpanas mcm 2 ari lepas..kalo 2 ari lepas, xlena tido ummi dibuat dek ninia..ummi bshkan towel kecik & letak kat bdn ninia siap leh kering dek panas yg amat sgt..letak cool fever bkn nye lekatpun,musti ninia akan tarik & buang cool fever tue..

org tua-tua ckp,kalo naik campak nie xleh kena ngan air ujan & xleh mkn mkanan bergoreng..so,nmpknye ninia kna pantang la dlm bab-bab tue kalo nk cepat sembuh mcm biasa..3 bln lps bru aje naik chicken pox, nie campak plak..siiiiaaaan bintang hati kesayangan ummi & papa nie..

                                     mcm tepung gomak daa... =))))


ummi sapu calamine lotion


putih melepak ngn calamine lotion je anak ummi..


xnak cranky la yayang ummi

xbaik wat lidah mcm tue..kang ummi geget kang..

belahan jiwa pengikat cinta ummi & papa

nia panjat moleyyy ke???

dahla amek gmbr nia lg..sok-sok plak la

esok,mesti carikan ninia air kelapa muda..cepat sket anak ummi ilang dari penyakit yg dia alami skrg nie..
ummi doakan moga-moga anak ummi cepat sembuh seperti sediakala...ameen..

sedikit fakta tentang demam campak :-

Apa itu demam campak?
Demam campak ( Rubeola ) adalah jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan viruChickenpoxs measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit. Penyakit ini sangat mudah menular kepada orang lain melalui titisan cecair dari mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin.
Bagaimana pun kebanyakan kanak-kanak di Malaysia telah kebal (immun) pada penyakit ini sejak adanya program campak kebangsaan.

Apakah tanda-tanda demam campak?
Antara 10 – 12 hari selepas dijangkiti penyakit, pesakit mula menunjukkkan tanda dan gejala demam campak seperti:
  • Demam tinggi
  • Batuk, selsema dan sakit tekak
  • Mata berair dan sensitif kepada cahaya
  • Sakit otot
Ruam demam campak
Dua atau tiga hari kemudian timbul ruam-ruam, bermula dibahagian muka dan kepala kemudian merebak kebahagian badan, tangan dan kaki. Ruam akan kekal selama 4 – 7 hari. Semasa ruam timbul, suhu badan biasanya sangat tinggi. Demam campak boleh menjangkiti orang lain dalam masa seminggu sebelum timbul ruam sehingga 4 hari selepasnya.
Adakah setiap demam yang disertai ruam merupakan demam campak?
Tidak. Deman campak sering dikelirukan dengan penyakit Rosela Infantum yang disebabkan oleh virus lain tetapi mempunyai ciri-ciri yang sama dengan deman campak melainkan selepas 2–3 hari ruam timbul, demam biasanya akan berkurangan. 

Apakah kesan demam campak pada kanak-kanak?
Kebanyakan kanak-kanak yang menghidapi demam campak akan sembuh dengan sempurna. Bagaimana pun kadangkala boleh terjadi komplikasi yang serius terutama golongan yang menghidapi kekurangan zat makanan dan mempunyai imum sistem kekebalan yang rendah.
Antara lain komplikasi yang sering terjadi adalah:
  • Jangkitan pada telinga
  • Jangkitan paru-paru (Pneumonia )
  • Jangkitan pada otak (encephalitis)
  • Cirit birit
Kes yang serius boleh berakhir dengan kematian.
Bagi wanita hamil pula, boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran pramatang. 

Bagaimana merawat demam campak?
Tiada rawatan yang spesifik tetapi hal-hal berikut dapat mengurangkan gejala :
  • Panadol untuk mengurangkan demam
  • Hindari cahaya terang kerana ia menyakitkan mata
  • Berehat dan minum air yang cukup.
Ruam tidak perlu dirawat kerana ia akan hilang sendiri.
Pesakit dinasihatkan untuk tinggal di rumah supaya tidak menjangkiti orang lain. (4 hari selepas ruam timbul).

Bolehkah demam campak dicegah?
Boleh. Demam campak boleh dicegah melalui pemberian suntikan immunisasi MMR (Measles, Mumps and Rubella) pada usia 12 bulan dan kemudian ketika berumur 7 tahun. MMR adalah vaksin yang selamat. Adalah tanggungjawab ibubapa untuk memastikan anak mereka mendapat immunisasi. Sekiranya anda terdedah kepada pesakit demam campak sila dapatkan nasihat doktor atau petugas kesihatan.
 



Thursday, July 22, 2010

kalo dah nama pompuan

phewwwwww...

umur bru sethn..mcm-mcm gaya & ragam yg dicipta ninia..terkini, suka bergaya ngan tudung..nk jd ustazah ke anak ummi nie..pantang tgk tudung melepek atas lantai mulala dia duk acu-acu atas kepala..kunun-kunun teror la tue nk pakai sendiri..notty tul la buah hati belahan jiwa ummi & papa nie..

tp xpela,better dr kecik niela nk ajar..kalo dh tua liat dh..bak kata pepatah melentur buluh biarlah dr rebungkn???tul x??tp tue time-time gak..kekdg tue topi pn payah nk melekat kat kepala..pakaila 5 minit..minit ke-6, terbang ntah ke mana dh mende alah tue sume..sama gak ngn hairband..mula2 tue cumel je..then, dh dtg angin ribut taufan,errrmmm..leh tgkla rupanya mcmana.. ;)))))

time ummi bersiap nak ke mana-mana,sibukla dia duk terdongak-dongak kat meja solek..nk bersolek skali..penah skali ummi try pakaikn lipstik,mmg kelakar xleh blah..smp muncung-muncung mulut mcm donald duck..mybe rase len kot mulut dia..

paused jap..ninia cranky..mimpi apa syg smp teresak-esak menanes nie..

k..continue alek..

teeeeeennnnnnnngooooooook jgn x tengoooooooooookk..

ummi,syantek x ninia???

ninia nk jd model tudung ummi moleeeyyyy x????

besorla tudung ummi nie...melikan ninia yg tecik moleeyyy ke??tp nk yg ariani mcm ekin pakai tue ye..



sakannye anak ummi gelak..siap nmpk gigi lg..



Wednesday, July 21, 2010

~ kalo dh aktif, aktif gakla~

^ _____________^

tittle ntah macam hape-hape kn???
today is the beri-beri hectic day...phewwwww..
si tecik kul 7.30 sharp dah terbuntang mata & siap cranky lg..
dhla kul 4 am badan dia panas yg amat..demam lagi..=(((( 
smpkan ummi ngan papa terpaksa suapkan ubat takut ninia jd hape-hape..risau gak..
today adalah cuti bg sume rakyat negeri terengganu & yg menetap tetap kat trg je yer..yg bekeja selain dr negeri trg jgn angan-angan nk cuti sekali yer..kalo tringin sgt, cuti rehat jela korang-korang sumenye.. =)))

ntah apa-apa ummi melalut nie..

siap mandikan ninia, ma ajak ke pasar tani lak..ikut jela..ninia nie suka aje kalo bab-bab mengukur jalan nie.. =))) ( ummi borek, ninia rintikkan papa?? tul tak??? )
pas je suap ubat, badan ninia pn dh start sejuk..tue yg ummi ikut je ma nk g pasar tani..
then, ke kedai emas..kunun-kunun nak menutup mata & menahan nafsu bila part masuk-masuk kedai emas nie..tp bila dah nama pompuan,pompuan gakla..emas ngan pompuan mmg x dapat dipisahkan..tul x???
ummi booked gelang tuk ninia..nk tukar ngan gelang yg sediaada..nmpak mcm dh ketat je gelang yg ada skrg nie..booked je dulu, kat nk raya nie baru nk amik.. mujur papa ok je..kalo bab-bab anak mmg papa pakai ikut je..kang dah rugi dapat anak pompuan tue..kalo dapat lelaki senang plak kn?? xyah pk bab-bab mas ke hape ke..

then, alek umah n ninia pn titon..fuuuuhhh, lega..dhla mase duk kat kedai mas tue nk melasak je..bila dah ummi pakaikn kasut ape lg..x nk berdukung la..mcm dh expert berjln la tue agaknya..kata demam, tp melasak tetap melasak gak..

ptg,ummi bwk ninia pegi umah kak long smbil-sambil antar baju raya..baju raya ummi siap tempah dah..baju melayu papa lak ummi bli yg siap,senang..kak long malas nk jahit baju melayu..dia just amik tempahan baju pompuan je..kain tuk baju kurung ninia ummi x belikan lg..nmpaknya ummi ngan papa je bersungguh nk beraya, baju tuk anak ntah ke mana lg..hikhikhik..ummi ingatkan nk belikan kain cotton je tuk ninia..selesa sket dia pakai..xleh nk bayang macamna la rupa anak ummi kalo pakai baju kurung..mesti cute je kn.. ( ceeewaah,puji anak sendiri.. ada ke aku kisah..ingat senang ke nk dapat sorang nie!!! ) tp,xpela kalo lmbat-lambat antar pn..xkn mak sdare xnk tgk anak sdare pakai baju kurung kn..ekekeke.. ( pujuk hati ler tue)

see gelagat ninia yer..
muka monyok je 

testing,testing..nk start dh

berjaya gak..shoes xpakai pn..

tajam x duri nie cik long?? nia nk tgk je moleyyyy..

xkisahla panas pn,asal leh melasak je

muka xpuas hati kna marah ngan ummi





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...