MoGa BeRKeKaLaN HiNGGa aKHiR NyaWa =))

Daisypath Anniversary tickers

PeRMaTa HaTi KeSaYaNGaN uMMi & PaPa

 Baby Birthday Ticker Ticker

PuTeRa PeNGiKaT CiNTa KaMi

Lilypie Third Birthday tickers

Tuesday, June 28, 2011

sakan nak naik tp penakut yg amat

sabtu ari tue, we olls ke karnival bank rakyat..skali dh smp karnival tue dh abespn..hehehe..

before ke karnival tue, we olls ke giant dulu..pegi cari pampers & susu utk nia..we olls ke sana dgn 2 buah keta..keta we olls sebijik & my sis sebijik..

after siap beli brg nia trus zasss ke taman syahbdr tempat karnival bank rakyat tue...smp jer nia trus tunjuk tempat mainan..mmg byk sgt..kebetulan funfair pn mlm tue mlm last..so, ramailah jgk umat time tue..

nia bila tgk mainan apalagi,trus xsabar-sabar nk main..nk msk tempat mainan tue mmg cekik darah ok..masuk jer pn dh kena byr..before nie free jer..dewasa kena charge rm4 perhead & child plak rm2 xsilap perhead..we olls kena rm8.00 utk me & papa nia..nia free lg coz masih kecik..mybe dia ingat nia xsmp 2 thn lg..untung-untung..hehehehe..

masuk plak dlm tue, tiap mainan nk kena beli token dulu..me decide main kuda jer coz xmembahayakan sgt..token utk main tue rm6.00..2 token utk nia & 1 token utk ummi coz ummi pegang nia..tp yg kelakar, before mainan tue bergerak nia mmg xsabar-sabar nk suh mainan tue gerak..bila dh gerak, first round & second round ok lg..msk round ketiga trus berdukung ngn ummi..hehhehe..mybe nia rasa gayat kot..so, berdukunglah ummi atas tue sementara tggu mainan tue stop.... =) siap bila ummi tanya nia nk naik lg x?? nia jwb xnk & siap geleng kepala lg..then blh dia kata atut( takut )..hehehe



                                                 parking jauh sgt..
                                      so harus menapak smp berpeluh..


                                         nia & her kazen yg xsabar-sabar nk main


                                                         nia with ummi


                               harus bergambar smentara anak sedaraku memilih legging


                                                   mainan yg nia naik mlm tue


                                                    tgh berpusing nie


                                                        takut la nie
                                       sempat lg posing even mainan nie tgk berpusing pn


                                                      berdukung dgn papa plak



                                                             balik time

 kul 10.30 mlm we olls pn bergerak utk balik ke rmh..before smp umah harus sesi mengisi perut dahulu..hehehe..

Monday, June 27, 2011

alhamdulillah, selamat step pertama

jumaat ari tue mmg penuh jadual kami..after solat jumaat, trus bercargas utk ke majlis tunang my kazen..bg family me yg pergi only me,my sis yg kedua,my sis yg pertama, nia, my mom & my asben..yg lain sume kena tgl..hehehe..lg pn kalo nk g ramai-ramai mcm menyusahkan aja coz nie baru majlis bertunang..kalo dh mjlis sanding or akadnikah harus sume anak cucu ma pergi..lgpn we olls bkn ada ramai kazen pn..

smp jer, tercengang-cengang okehh..rupanya bakal tunang my kazen tue mmg familiar sgt..fmily dia mmg sudah biasa we olls duk sembang & jumpa pn before nie..itulah, bila dh biasa jumpa lg sng..xde nk formal sgt..just tetapkan bila nk nikah aja..

majlis akadnikah dirancang after hari raya haji nie..nmpknya my antie a.k.a ngah akan dpt dua menantu baru thn nie..congrates ngah..maka makin rancaklah keluarga ngah nanti..hohoho..

okeh, malas nk citer pjg lebar..layan pic time majlis pertunangan itu yer..

                      rombongan pihak kami


                                                          bakal menantu ngah on 13 july nie


                                         my kazen sakan bersembang yer ngn his BIL


                                                    majlis menetapkan tarikh


                                                               simple but nice


                                                            bakal sepupu baru


                                                   majlis menyarungkn cincin


                                                                       =)


                                                hantaran pihak pompuan


                                                          dr pihak kami
                                      rose segar lg tue utk pihak pompuan..sweet


                                                    pihak kami yg dtg


                                               ngah & her anak-anak serta bakal menantu baru


                                                               sweet
                               hope jodoh korang berpjgan till akhir hayat korang berdua



 smentara tggu mknan dihidang xsah kalo xde wajah ini yg akan menempek..


                                                  nia yg kepanasan


                                                     after mkn trus trun kat laman rmh

dan inilah wajah-wajah kami bertiga..


                                        xtau nk kata tema apa..purple muda kot..

 to my kazen,me doakan semoga jodoh korang berkekalan hingga ke akhir hayat korang berdua..

pagi-pagi mesti mcm nie

^                    *
 ___________

senyummmmm...

every morning, kalo nk g antar nia p skool mesti ginilah gaya anak dara kesygn ummi nan sorang nie..mesti 2 brg nie akan jd brg wajib utk nia, kalo xde mesti tercari-cari dlm keta..

                                                          spek mata yg maha besar


                                                                           jam tgn pink karer


                                                                    smile


                                                                      bergaya abis-abisan





                                                          kesygn ummi selamanya

 alhamdulillah, now bila dh smp kat skool anak ummi mmg gud gal..smp jer, amik slipar & susun atas rak..then salam ngn ummi trus bwk beg baju msk ke bilik yg disediakan..bagus anak ummi..

Sunday, June 26, 2011

CARTA DOSA JASA ANDA DI DUNIA& ANUGERAH ANDA DIAKHIRAT

Memperingati manusia yang kadangkala terlupa bahawa setiap perbuatan  didunia mempunyai balasan serta azab yang amat menyakitkan.

1.  Meninggalkan sembahyang - Ular Saqar sedang menunggu

2.  Melewat-lewatkan sembahyang - Neraka WAIL sedang menganga

3.  Meringan-ringankan syariat - Mendapat pandangan murka Al-Jabbar

4.  Mengumpat peribadi orang - gunting neraka sedang diasah

5.  Menyebarkan gossip atau fitnah - Duri-duri menanti anda di taman neraka

6.  Tidak menjaga pergaulan -Libasan api neraka dijanjikan

7.  Tidak berakhlak dengan manusia - Kemurkaan Allah bersama mu..

8.  Menyakiti hati orang dengan lisan- Masuklah mana-mana pintu neraka

9. Meringankan amanah - Angkatlah seberkas kayu dari neraka

10. Bersangka buruk - Amalan baik diambil orang

futnote : bila tgk carta-carta tue takut plak..so, Renung-renungkan dan selamat beramal.

jenis syampu antikelemumur

KULIT manusia terbahagi kepada beberapa lapisan iaitu:

Epidermis iaitu lapisan yang mudah untuk dikenal pasti kerana ia berada di bahagian paling atas dalam sistem kulit.

Dermis adalah lapisan kedua dan terletak di bahagian bawah epidermis.

Hipodermis adalah lapisan paling bawah dan paling jauh dalam sistem kulit.

Lapisan epidermis pada bahagian kulit kepala agak tebal berbanding dengan bahagian kulit pada anggota badan yang lain. Lapisan ini mengeluarkan lebih banyak lembapan dan berminyak.

Ini kerana epidermis adalah lapisan pelindung utama bahagian kepala dan mengalami penggantian sel pada tempoh kitaran yang tertentu.

Lapisan epidermis terbahagi kepada beberapa lapisan kecil, paling utama ialah korneum (lapisan luar) dan basal (lapisan dalam).

Proses pembentukan sel baru berlaku pada lapisan basal yang mana apabila berlaku pembahagian sel maka sel baru akan terbentuk.

Sel baru yang terbentuk ini kemudian akan menolak sel kulit kepala di atasnya ke bahagian permukaan epidermis dan mengalami tempoh matang yang tertentu. Sel yang lama pada permukaan epidermis kemudiannya akan mengering, berkeratin dan meleper.

Proses penggantian ini akan berhenti apabila sel baru berada di bahagian bawah lapisan sel lama. Sel lama yang mati ini kemudiannya akan terkeluar dengan sendiri secara perlahan-lahan apabila kita menggaru atau mencuci kepala.

Dalam keadaan biasa, kitaran penggantian sel baru berlaku antara 25 hingga 28 hari.

Kaedah pengawalan:

Terdapat beberapa jenis syampu antikelemumur yang mengandungi agen pembasmi yang tertentu, antaranya:



  • Sitostatik - mengawal secara perlahan-lahan proses pembentukan sel baru kepada tahap normal, tanpa meninggalkan sebarang kesan sampingan yang boleh mengakibatkan pertambahan organisma mikro Malassezia furfur.




  • Keratolitik - bertindak menghapuskan lapisan akhir sel dalam korneal dan mengeluarkan lapisan sel berkenaan. Rawatan ini menggunakan bahan asas sulfur dan asid salikilik.




  • Antimikrob - bertindak mengurangkan jumlah Malassezia furfur dan menghalang pertambahannya.

    Pengawalan yang paling berkesan di antara ketiga-tiga kaedah itu ialah melalui penggunaan agen antimikrob. Agen ini mampu bertindak dengan berkesan dalam air.

    Ia bertindak balas ketika rambut dicuci dan melekat pada kulit kepala sehingga selesai cucian.



  • Thursday, June 23, 2011

    semoga berbahagia hingga akhir hayat

    ^ _____ *

    berzaman baru nk update..kalo my BFF dh termengandung pn xmustahil..dh nk sebln dh kawen..hehehehe..sory yer my pren.. tp xkira nk buat jgk entry nie..

    4hb ari tue, my BFF telah selamat menjadi isteri org..congrates my pren.. mjlis akadnikah dibuat kat masjid tempat we olls kawen dulu.. mjlis bermula after solat isyak.. itupn kena rushing coz musim cuti mesti ramai yg nk kawen..so, tok kadi yg akan jd mangsa rebutan ramai..hahaha. 

    mls nk taip pjg-pjg, layan pic yg amat byk nie yer.. 

                                                             sblm sah menjd isteri org


                                                     debaran sblm menjd suami org


                                                           sesi mendgr ceramah dulu


                                                        aku terima nikahnya.......


                                                                 sesi memakai gelang


                                                                  =)


                                                ciuman pertama selepas bergelar suami isteri yg sah
                                  


                                                                 we olls in purple theme

    keesokkannya majlis persandingan pn berlangsung..

                                                                             nice


                                                       we olls again in blue theme


                                                                senyum jer





                                                        me sdg merenjis pengantin


                                                         mjlis memotong kek
                                                kek decorate by me & me yg booked this cake

    last skali, terimalah


                                                 

                                                            penagantin lama bersama anak tersyg
                                                                   muahahahahaha..

    to my BFF, noni & asben..

    semoga ikatan cinta korang berdua berkekalan sehingga ke akhir hayat korang berdua.. we olls sefmly mendoakan semoga korang cepat-cepat bg nia kwn yer...

    Wednesday, June 22, 2011

    alhamdulillah..satu pn cukuplah ^ ___ *

    ari nie trasa gatal nk check akaun nuffnang .. 

    tgk ada satu BE baru..terus senyum smp ke telinga..





    terima kasih kpd trudy and teddy 2nd burst LR  coz sudi menempek di belog yg xseberapa nie.. hope bertahan lama & dpt masyuuuukk..

    futnote: raya dh xlama, nk cash out jgk before raya.. =)

    Azam mendidik anak

                                                                       model terbaeeekk kami

    Jadikan contoh

    Kebanyakan ibu bapa tidak sedar akan pengaruh mereka terhadap anak-anak. Anak biasanya cenderung terpengaruh dengan tabiat merokok, pengamalan diet yang tidak sihat, tidak memakai topi keledar dan sebagainya jika salah seorang daripada ibu bapa mempunyai tabiat buruk. Ibu bapa perlu menjadi model yang baik sama ada dari segi tingkah laku mahupun kaedah pengurusan emosi.

    Mendisiplinkan anak 

    Belajar mendisiplinkan anak secara efektif amat mustahak. Mendidik mereka kaedah bertindak balas dan mengurangkan tingkah laku yang buruk adalah salah satu contohnya. Disiplin dan hukuman bukan perkara yang sama. Jika anda berdepan dengan masalah mendisiplinkan anak, maka jangan segan mendapatkan bantuan. Setiap kanak-kanak adalah berbeza. Teknik didikan tertentu tidak semestinya boleh diaplikasikan untuk semua anak.

    Didikan adalah sebahagian besar daripada disiplin. Jika anak melenting, mengehadkannya daripada menikmati pelbagai keistimewaan mungkin satu tindakan yang wajar. Tetapi, si anak tidak mungkin belajar atau tahu apa yang betul sehinggalah anda menunjukkan kepadanya. Luangkan masa untuk menerangkan perilaku yang betul kepada anak.

    Memahami anak

    Adakah anda memahami perkara yang dilakukan oleh anak? Mengapa anak kecil memandang anda dan sejurus selepas itu memukul abangnya atau melontarkan sesuatu ke atas lantai? Tidakkah dia tahu itu sesuatu yang salah?

    Dia mungkin tahu tetapi tidak bermakna apa yang dilakukan itu jahat. Sebaliknya, kebanyakan kanak-kanak berada dalam kedudukan menerokai had mereka. Inilah satu proses normal dan merupakan sebahagian daripada perkembangan semula jadi. Jika anda berusaha memahami rasional anak, boleh jadi kemarahan dan reaksi anda tidaklah seteruk yang disangkakan.

    Sebahagian besar ibu bapa telah mengukuhkan perilaku buruk anak tanpa disedari. Keadaan ini boleh berlaku apabila anak disalurkan dengan pelbagai perhatian negatif dan tidak konsisten. Sekiranya anda masih tidak dapat memahami mengapa anak bertindak sedemikian, maka ini mungkin bermakna teknik mendisiplinkan anak anda itu tidak berkesan.

    Pemakanan sihat

    Dewasa ini kebanyakan ibu bapa dilihat cenderung memanjakan anak. Malah, mereka juga terlupa meminta anak membasuh pinggan mangkuk setiap kali selepas makan. Sepatutnya, anak perlu belajar menghabiskan makanan agar tidak meninggalkan separuh daripada sajian tersebut di dalam pinggan.

    Jika anda sentiasa membiarkan lebihan makanan berada dalam pinggan secara konsisten, tabiat ini akan terbawa-bawa sehingga ke alam dewasa. Untuk menyelesaikan masalah ini, anda mungkin boleh memberikan hidangan kecil kepada anak bagi melatihnya menghabiskan semua makanan. Sediakan juga pilihan makanan yang sihat seperti buah-buahan, sayuran, daging dan produk tenusu rendah lemak. Hadkan pengambilan minuman bersoda, tinggi gula dan makanan kaya lemak dalam diet pemakanan anak anda.

    Aktiviti fizikal

    Bilangan kanak-kanak dan anak remaja yang obes kian bertambah. Menghabiskan masa berjam-jam di depan televisyen, bermain permainan video dan komputer adalah antara puncanya. Jadi, selain pengamalan diet yang seimbang, pastikan anak diberi masa untuk melakukan aktiviti-aktiviti fizikal secara kerap untuk kekal sihat dan cergas.

    Berkomunikasi secara efektif

    Adakah anda tahu bagaimana berinteraksi dengan anak? Apakah yang akan anda lakukan apabila anak bermasalah? Belajar berkomunikasi dengan anak jelas merupakan satu kemahiran penting.Sebenarnya terdapat banyak perkara yang boleh dibincangkan bersama anak. Misalnya, pendidikan seks, bahaya merokok dan penyalahgunaan dadah serta alkohol.

    Sentiasa bersedia

    Apakah yang akan anda lakukan pada kali pertama berdepan dengan masalah didikan anak yang spesifik? Misalnya, ketika anak bercakap bohong, mencuri atau ponteng sekolah? Anda mungkin tidak bersedia untuk setiap situasi tetapi perancangan awal mungkin dapat membantu.Membuat perancangan awal juga boleh membantu anda berdepan dengan anak-anak yang sukar dikawal.

    kebaikan pisang utk kesihatan



    PISANG sering menjadi pencuci mulut di negara ini. Secara amnya, kandungan potasium pisang menyebabkan ia disyorkan oleh para doktor untuk pesakit yang kekurangan sumber itu.

    Sebagai contoh, sebiji pisang sepanjang 22 sentimeter (sm) mengandungi 600 miligram potasium.
    Pakar perunding diet, Indra Balaratnam berkongsi maklumat berguna tentang khasiat buah pisang.
    Menurut Penolong Setiausaha Persatuan Pakar Diet Malaysia itu, kajian makmal menunjukkan pisang mengandungi kanji sebanyak 20 peratus dan gula satu peratus.

    “Ketika pisang berubah warna menjadi kuning dan sedia untuk dimakan, kandungan gula akan berpecah kepada 66 peratus sukrosa, 14 peratus fraktosa, dan 20 peratus glukosa.

    “Pada amnya, pisang bebas daripada lemak, kandungan garamnya rendah serta kaya dengan vitamin serta potasium.

    “Ini menyebabkan semua jenis pisang dikategorikan sebagai berkhasiat.

    “Apatah lagi ia senang untuk dimakan dan dihadam khususnya oleh bayi berusia enam bulan dan ke atas.

    Khasiat

    “Tidak ada kesan sampingan pada kesihatan walaupun pisang itu manis kerana kandungan gula dalam pisang adalah semula jadi,” katanya.


    Kata beliau lagi, terdapat perbezaan antara pisang yang dimakan begitu sahaja dengan kerepek pisang atau pisang goreng.

    Menurut beliau, pisang yang digoreng atau dibuat kerepek mengandungi lemak.

    Jadi, adalah selamat jika pengambilan pisang goreng dikurangkan kepada seminggu sekali atau sebulan sekali.
    Jika digoreng, kandungan khasiat serta vitamin dan zat-zat lain dalam pisang akan berkurangan sebaliknya kandungan lemak akan bertambah.

    Ujar beliau, pisang juga dianggap penting dalam bidang perubatan. Di Thailand, misalnya, wanita hamil digalakkan oleh doktor untuk makan pisang bagi memudahkan proses bersalin. Ia juga membekalkan tenaga bagi melawan dan menyembuhkan penyakit.

    Beberapa kajian antarabangsa mendapati hampir 15 jenis masalah kesihatan boleh dikurangkan dengan memakan pisang.

    “Antaranya, penyakit anemia iaitu kekurangan hemoglobin dalam darah boleh diatasi dengan memakan pisang kerana ia membantu meningkatkan pembentukan hemoglobin.

    “Kandungan potasium tinggi dalam pisang turut menolong merendahkan tekanan darah serta mengurangkan risiko strok,” jelas beliau.Tambah beliau, selain itu, kandungan fibernya yang tinggi dapat membantu masalah pembuangan air besar secara normal setiap hari.

    Ia turut mengurangkan tekanan kerana sejenis protein dikenali sebagai Trytophan yang ada di dalamnya membantu menenangkan fikiran serta otak orang yang berada dalam tekanan.

    Katanya lagi, orang yang bergelut dengan penyakit ketakutan, obesiti dan tabiat rokok, digalakkan mengamalkan pemakanan pisang dan mereka dipercayai mampu bebas daripada masalah itu secara beransur-ansur.

    Kajian turut membuktikan bahawa seseorang yang berdepan masalah mabuk hamil khususnya wanita yang berasa mual dan muntah pada beberapa bulan pertama kehamilan, boleh mengambil pisang untuk mengelak masalah itu.

    Di samping itu, mereka yang menghadapi masalah kegemukan akibat tekanan di tempat kerja boleh diatasi dengan memakan pisang setiap dua jam.

    Ia dapat membantu menghilangkan tekanan kerja selain mengawal kandungan gula dalam darah. Bahagian dalam kulit pisang pula membantu memulihkan kegatalan akibat gigitan nyamuk.

    “Apa yang penting, kita perlu memberi tumpuan pada kesihatan dengan mengamalkan tabiat makan pisang.

    “Bagi anak-anak, kita sangat mudah untuk menyuruh mereka makan pisang kerana ia manis dan lembut. Ia boleh disediakan dalam bentuk kek, mufin dan roti pisang,” katanya.

    Tuesday, June 21, 2011

    papa & nia berkongsi minat yg sama.. ^ __ *

    weken ari tue we olls sefmly balik umah MIL..jumaat bertolak ke kb..smp jer mesti tuju umah my sis dulu..hehehehe..after solat jumaat, trus bersiap-siap utk sopeng kain pasang utk raya... =)

    niat di hati xnk beli byk pn, skali terbeli smp 3 psg terus..hehehe..so total semua baju raya utk me 5 psg thn nie..sakanlah ummi nia beraya thn nie.. hahahaha..

    sabtu tue, trus zasss ke umah MIL..ahad trg cuti umum coz menang piala FA & SUKMA..so, tido semlman kat umah MIL..bila dh kat umah MIL  mesti inilah kerja dua kesygn ummi..kdg-kdg smp naik tensen ummi menengok..

                                                        bgn jer tido trus layan game
                                             anak oh anak..sebijik mcm papa..papa mmg potesetet terbaekkla


                                                                     mcm pandai sgt


                                               papa jd sifu utk nia


                                                                      =)


                                                                         teruja

     bdk-bdk zaman skrg sume dh canggih kn..kita dulu nk tekan mouse pn xreti..itulah, zaman dh makin berubah..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...