MoGa BeRKeKaLaN HiNGGa aKHiR NyaWa =))

Daisypath Anniversary tickers

PeRMaTa HaTi KeSaYaNGaN uMMi & PaPa

 Baby Birthday Ticker Ticker

PuTeRa PeNGiKaT CiNTa KaMi

Lilypie Third Birthday tickers

Friday, August 26, 2011

lain yg ku nak lain plak yg dpt

selasa last week ku ke pasar tani tuk cari tudung raya..siap bwk baju seplastik lg takut xmatching..skali beli xmatching jgk..nmpknyaa sabtu nie harus bercargaske pasar tani tue utk tukar kaler tudung yg xmatching tue..dhlah tudung yg xmatching tue nk pakai raya pertama..

 tue satu citer..lg satu hal plak yg buat spoil mood sy ngn tukang manik tabur..kata nk lip lap di hari raya..sy suh akak manik tue just taburkn jer manik yg mmg sy dah beli awal-awal lg before puasa..tp, bila sy pegi amik ari selasa ari tue lain plak jdnya..manik sy dibubuhnya kat baju org lain & baju sy xjd sama dgn kehendak hati yg sy nak..sgt sedih ok..


                                                  sy nk tabur manik gini jer
                                               nie sy beli ngn kak manik tue
                                            535 biji RM10, murahkann????
                                       tgh pikir nk tabur kat baju yg 3 psg lg..


                                            rupa baju yg salah dgn kehendak hati


                                      mujur gak lengan nie sedap mata memandang


redha jerlah..

 xperlah..redha jerlah dgn keadaan baju nie..semlm sy hantar plak bju utk raya pertama & kedua..xtahu lg mcmana rupa baju tue..sy just suh taburkn manik ue kat area lengan jer...hope samalah dgn kehendak hati sy utk kali nie..

Thursday, August 25, 2011

menu ramadan ke 20

pejam celik pejam celik ari nie dh masuk 25 hari kita semua berpuasa..lg 4 hari insyaallah kita semua akan berpuasa..then selasa dah raya...tp sy semlm lg dh raya..hehehe..xsyok jer rasa..ingatkan dpt berbuka ramai-ramai besok ngn sume adik beradik sy..tp xperlah..dah nama pompuan..lumrahlah kn??

ari nie bru nk update menu ramadan hari ke- 20..ari tue we olls berbuka kat umah my sis kat panji..



                                          menu utk ari tue..
                                   kuih muih ya allah byk yg amat..


                       solok lada, masak tempoyak ikan patin, ikan cencaru sumbat & sup sayur
                                                terbaiklah msk tempoyak tue..


                                            kuih muih pd ari tue..
                                               sume ada...


                                         anak sedara sy xpuasa sdg mkn bubur nangka

terima kasih atas nikmat kurniaan-Mu yg allah..kenyang sgt mkn ari tue..

Wednesday, August 24, 2011

try rojak campur pemes amos

citer last week bru nk update..ari nie ku dah start raya..hehehehe..sakanlah kena try masakan nanti..

after balik sopeng baju raya kat kb mall, sy suggestkn ngn papa nk mkn rojak campur yg pemes amos tue..kedai dia kat ketapang, kb..org kb mesti kenal mana kedai dia..lg pn before nie dh masuk paper berita harian dh pn kdai nie..tue yg bersungguh-sungguh nk cuba tue..xtry xtahu kn??

nk dptkn parking punyalah..tp mujur jgk kami dpt betul-betul dpn kedai..xpyh nk menapak sakan..bila dpt parking meja plak xde kosong..mmg full okeh meja time tue..kebtulan adalah geng-geng bujang dia tgk kami duk berdiri trus after abis mkn bg meja diorg kat kami..thanks yer..kalo x berjanggut jgklah nk dpt meja tue..kata pemes amoskn...amik ko..

so, we olls order rojak campur + rojak buah..tp nk blh smp order punyalah lama..air separuh gelas abis bru nk smp makanan..bila dh smp apalagi,trus ngappppp...seriously, sedap okeh..kuah dia mmg terbaeeeekkkk..rojak campur tue sume ada, sengkuang,timun btg, fishcake, ayam, paru,kepok kpg  + byk lg..tp dh lupa apa lg bahan-bahan dia..tggu rojak buah plak smp ke sudah xsmp..so, mkn mana yg ada cukup..

                                                 tgn yg xsbr nk ngapppp..
 


                                                                 yummy..yummy


                                              pekeja mmg ramai..tp xdang tgn jgk..


                                                    papa boring menunggu


                                                   ummi + nia


                                                   bdk bosan menunggu..
                                                       isap susu dulu..


lbh kurang kul 12.30 pg bru we olls smp..byrn utk mkn mlm tue only RM19.00 sahajo...murahkn??

so, sape-sape yg nk mencuba sila dtg kedai nie okeh..
.

Tuesday, August 23, 2011

al fatihah utk adik Dania Emelda Aqasha

semlm sy duk blogwalking, terbaca entry tentang adik dania  ..

tersentuh hati sy smp bergenang airmata..anak kecil yg sebaya anak sy dan kebetulan nama plak sama telah kembali ke rahmatullah pada jam 3.19 ptg, 22 Ogos 2011..

sedih yg teramat, bayangkan anak sekecil anak sy itu telah diuji dgn penyakit leukimia..dahlah dgn umur sekecil itu telah dikenakan rawatan kimoterapi..ya allah, sy xdpt bayangkn mcmanalah keadaan arwah ketika rawatan tersebut dilakukan..arwah meninggal bkn sebab leukimia tue, tp sebab  diaarhoea & low blood pressure..sy tahu pn melalui fb kak lin ..
sy dah mintak keizinan dgn kak lin utk copy pic nie yer..

                                                  arwah ketika masih sihat
                                                        tersgt comel 
                       
                               


                                             bygkn anak sekecil ini telah diuji sehebat ini

to kak lin, semoga tabah menghadapi ari-ari yg bakal mendatang dan sy doakan semoga roh arwah adik dania tenang & bahagia di sisi pencipta-Nya yg hakiki..

malang yg tidak berbau

citer nie minggu lps lg dah berlaku..tp mggu nie bru dpt update..hehehe..xperlah lambat ke cepat ke, yg penting tertepek jgk kat belog xseberapa nie utk kenangan hari tua..

after balik skool, nia singgah umah cik long dia aka my sis..nia mmg suka kalo dpt singgah & main sama-sama ngn her kazen, ain & alya..diorg duk main kat dpn kedai jahit my sis, my yayang plak time tue nk panjat meja simen & ntah mcmana blh jatuh & dahi dia terkena bucu meja tue..blh bygkn mcmana anak ummi nangis time tue..kebetulan now,my sis skrg sibuk duk siapkan tempahan baju raya customer,so xdang nk tgk anak dara kesygn sy nie..kbtln ari tue anak dara sy nie mengantuk tp jiwa tetap nk jgk main..dah nama kanak-kanak riang ribena kn..

time kejadian berlaku sy msh kat tmpat keje..sy balik jer tgk nia tgk syiok titon..tgk dahi anak ummi benjol & berdarah..pity u my yayang..sape suh melasak sgt..


                                                           lebam kat dahi
                                                            kening luka  =(
                                pic amik time nia tgh tido after papa amikkn kat umah my sis



                                              even sakit pn tp tetap melasak lg


                                          sikit jer nie ummi..jgn risau ehhhh..

biasa bila nia jatuh sy akan tuam dgn ais..ada sorg pakcik bg petua kat sy xnk kasi lebam..mmg menjadi..ais tue kena letak dlm plastik & tuam tempat yg lebam tue..insyallah lebam tue xnmpk ketara sgt..tp tuelah, bila sy tiada di tempat kejadian mmg xsempat nk buatlah..

to my sis, jgn risau yer..adikmu xterasa pn dgn kejadian nie.. =)

Monday, August 22, 2011

update persiapan raya

weken ari tue, we olls balik umah MIL kat kelate..bln puasa skali bru we olls balik berbuka umah MIL..kan my asben xsihat, mcmana nk balik kn..nie dh ok skit baru dpt balik..kalo nk arap sy drive mmg bercintalah..nia mmg xkn bg sy drive ok..so papa kena drive..even dgn sebelah tgn pn..

after berbuka tue, we olls ke parkson..niat nk survey kasut raya utk nia..masa tue dh pukul 9.45 mlm..mmg nk kena cepat coz sopeng mall nk tutup dh time tue..nia plak satu hal,bila dh dpt saiz kasut trus dia geleng kepala.. grrrr..mmg menguji kesabaran..tp kena ikut mood dia..kang kalo beli xikut kehendak dia konpem dia xkn pakai..sgt memilih okeh itu budak...yg kelakarnya nia mmg xsuka kasut jnis nmpk kepompuan..sy try nk pakaikan kasut yg heel blh dia kata xmuat, padahal pilihan dia.. hehehe..sudah pandai memilih skrg nie..

then jumaat tue plak, after berbuka kat umah MIL trus zasss ke kb mall plak..kat kb mall sume kedai ada..snang keje..perjlnan nk ke kb mall tue punyalah menguji kesbran, jammed ok.. parking pn satu hal, mmg dua kali pusing bru dpt parking..padahal time masa tue dh kul 9.45 mlm..

memula cari kasut nia dulu..xder yg berkenan..then cari slipar utk papa plak..papa mmg jnis yg simple, dia xpakai kasut..beli slipar pn jd..then after beli slipar papa, trus naik tingkat atas tuk cari t-shirt utk papa..dptlah 2 helai, satu renoma & satu lg jeep..for me xbeli pape pn..msk vincci tgk sepintas lalu jer coz nia dh mengamuk nk tido time tue..

so, smbung cari slipar raya utk sy ari sabtu tue plak..kali nie kuar ngn my sis..msk skali lg kat vincci & berkenan kat satu slipar tue..siap my sis pn nk jgk, tp xder saiz..sy dpt pn yg a\pamer atas rak... hehehe..kira laku jgklah slipar tue..

                                            slipar papa from dr cardin
                                                     


                                                    slipar ummi beli kat vincci
                                                 murah jer nie..siap less 20% lg


                                                      slipar raya nia
                                                  pun murah jgk nie


                                                tali pinggang nia


                                                tudung raya ummi
                                        6 helai utk 6 psg baju kurung okeh...


                                                    t-shirt papa..
                                         baju melayu still kat umah my sis

                                                          t-shirt raya nia
                                                 beli kat sogo time g kL ari tue


                                              dress pn beli kat sogo
                                          baju kurung xamik lg kat umah sis
                                         2 psg bju kurung utk nia thn nie


                                                  pyjama beli ngn kak yat


                                                              jeans nia

 rasa mcm masih xcukup kelengkapan utk anak dara sy tue..ingat nk tambah kasut raya la plak sepsg lg..tp anak daraku nie mmg xminat kasut..so, nk cari sandal adidaslah..dh survey ari tue..tggu weken nielah nk g beli..lg pn nk tambah t-shirt utk papa dlm sehelai dua lg..suar for papa xberbeli kot..bru jer beli jeans levis ari tue..

biskut raya dh siap smp ke tgn..xde maknanya nk buat..sy mmg malas nk buat..snang pakai tunjuk & bayar..

duit raya plak dah setel tukar..sy suh kawan keje kat public bank tolong tukarkan..malas nk beratur kat bank semata-mata nk tukar duit..buang masa + letih okeh..

kwn-kwn sume dh setelkah menyopeng utk raya???

Keajaiban jantung


JANTUNG adalah organ terpenting di dalam tubuh manusia. Ia mengepam darah yang membawa oksigen dan nutrien ke semua sel dalam badan. Denyutan pertama jantung bermula seawal empat minggu dalam kandungan dan hanya berhenti apabila manusia mati.

Bermula daripada satu sel yang membiak selepas persenyawaan, sebuah organ jantung adalah satu rangkaian otot khas (myocardium) yang disaluti lapisan tisu dinamakan pericardium. Di dalam jantung mengandungi empat kaviti (chamber) yang dipisahkan oleh injap supaya darah mengalir searah saja.

Secara purata, jantung berdenyut pada kadar 70 denyutan seminit, menjadikan lebih 100,000 kali sehari dan 36 juta kali setahun. Jika seseorang itu berumur 70 tahun, jantungnya berdenyut sebanyak 2.5 bilion kali.

Jantung dapat mengepam darah ke semua sel dalam masa kurang seminit. Dalam sehari, ini membabitkan perjalanan 7,570 liter darah sejauh 96,560 kilometer salur darah yang berada di semua organ dalam badan.

Kerja ini disempurnakan dengan baik oleh satu organ yang hanya sebesar satu genggam tangan dan berat 0.3 kilogram (kg). Allah menciptakan satu organ yang relatifnya kecil tetapi fungsinya meliputi seluruh badan manusia dan tanpanya manusia tidak boleh hidup.

Semua sel memerlukan oksigen dan nutrien untuk hidup, termasuk otot jantung. Maka, arteri koronari membekalkan darah kepada otot jantung supaya ia dapat meneruskan kerja mengepam darah ke seluruh badan.

Jika satu struktur di dalam jantung tidak dapat berfungsi dengan baik, ia menyebabkan satu penyakit yang mempunyai simptom tertentu. Jadi secara amnya, penyakit jantung boleh berpunca daripada masalah:



  • Otot (myocardium) seperti jantung bengkak atau tebal







  • Lapisan jantung (pericardium) seperti perikarditis







  • Injap jantung seperti injap sempit atau bocor







  • Salur darah koronari – pembentukan plak aterosklerosis yang boleh menyebabkan serangan jantung







  • Struktur lain di dalam jantung – seperti jantung berlubang







  • Elektrikal yang membabitkan denyutan jantung

    Ilmu ini sebenarnya diasaskan oleh pakar perubatan Islam pada zaman kegemilangan Islam dulu. Malangnya selepas kejatuhan zaman itu, segala tamadun dan ilmu ini diceduk oleh sarjana Eropah.

    Ini yang menyebabkan kekeliruan pada masyarakat sekarang ini iaitu ilmu perubatan moden dianggap berasal dari Barat dan tidak Islamik.

    Banyak perubatan alternatif mengambil peluang daripada kekeliruan ini untuk menjaja sebagai perubatan Islam, sedangkan mereka bukan ahli di dalam ilmu perubatan.

    Hakikatnya, ilmu perubatan moden ini ialah ilmu perubatan berasas kepada Islam yang mengkaji tubuh badan manusia seperti yang diciptakan Allah. Ilmu yang boleh membawa pengkajinya lebih dekat dengan Allah kerana menyedari betapa hebat dan sempurna ciptaan-Nya.



  • sumber: metro online

    Sunday, August 21, 2011

    Ekzema radang kulit

    BIASA kita lihat kanak-kanak yang pipinya mempunyai tompok kemerah-merahan seperti melepuh. Ramai menyangka ia kurap susu tetapi sebenarnya masalah itu adalah ekzema, iaitu kulit sensitif yang bukan saja berlaku pada kanak-kanak, tetapi juga orang dewasa.

    Dikenali juga sebagai atopic dermatitis, ia berlaku disebabkan jangkitan bakteria di kawasan berpeluh yang menyebabkan kulit menjadi kemerahan, gatal dan berkerak. Ruam merah berkenaan kelihatan seperti kulit melecur.


    Radang kulit ini berlaku pada semua bangsa dan pelbagai peringkat umur. Kira-kira 85 peratus kes dihidapi kanak-kanak berusia bawah lima tahun. Ia boleh berlaku di mana-mana bahagian tubuh, misalnya di lipatan leher, lengan, kaki, hidung, muka dan pelipat kaki.



    Penyakit ini boleh pulih tetapi bergantung kepada ketahanan antibodi seseorang sama ada pada usia dua, enam atau 12 tahun. Dalam sesetengah kes, penyakit ini dihidapi pesakit hingga ke akhir hayat.


    Komplikasi ekzema ialah gatal menyebabkan pesakit sering menggaru. Akibatnya, mereka terdedah kepada jangkitan kuman serta menyebabkan nanah. Ada pesakit yang mengalami ekzema daripada kepala hingga ke tubuh.

    Jika ekzema dihidapi serius, steroid akan digunakan untuk merawat masalah itu atau pesakit dimasukkan ke dalam wad untuk rawatan selanjutnya.

    Perunding Pediatrik Pusat Perubatan Kelana Jaya, Dr Syed Nazir Ms Kadir berkata, ekzema bukan penyakit popular satu masa dulu, tetapi bilangan penghidapnya kini semakin meningkat disebabkan faktor persekitaran dan pemakanan.

    “Semua orang terdedah kepada risiko mendapat ekzema tetapi risiko lebih tinggi kepada yang ada sejarah penyakit tertentu seperti asma, alergi dan ekzema dalam keluarga,” katanya.

    Menurutnya, disebabkan salah tanggapan ekzema boleh berjangkit, ada individu menjauhi pesakit ekzema. Bagaimanapun, penyakit radang kulit itu bukan penyakit berjangkit, sebaliknya berpunca daripada sistem imun yang lemah.

    “Jangan buat kanak-kanak penghidap ekzema berasa tersisih. Emosi mereka terganggu kerana penyakit ini membataskan aktiviti mereka.

    “Mereka tidak boleh bermain seperti kanak-kanak lain kerana penyakit ekzema menjadi lebih buruk apabila mereka berpeluh,” katanya.

    Dr Syed Nazir berkata, penyakit itu datang dan pergi menyebabkan pesakit harus mengambil langkah pencegahan bagi mengelak ia berulang.

    Antara perkara yang perlu dihindarkan pesakit ialah menggunakan sabun mandi yang mempunyai pewangi kerana ia mengandungi lebih banyak bahan kimia yang boleh menyebabkan kulit kering.

    Pesakit juga perlu mengelak berada di tempat panas kerana kulit mereka yang sensitif akan memberi kesan buruk apabila berpeluh.

    Mereka juga menghindarkan kulit daripada bahan atau perkara yang boleh mencetuskan ekzema seperti kosmetik, pakaian, sabun pencuci pakaian mahupun barang kemas. Selain itu, elak juga pakaian tebal yang mudah membuatkan mereka berpeluh.

    Pesakit harus menyapu pelembap bagi mengelak kulit kering. Jika ekzema dihidapi serius, steroid akan digunakan untuk mengurangkan masalah itu.

    PUNCA

    Keturunan, alahan, kulit yang kering, gatal dan sensitif pada cuaca panas dan kain berbulu. Juga boleh terjadi akibat jangkitan virus, penggunaan bahan kimia seperti sabun, pembersih atau minyak wangi mahupun alahan kepada bahan makanan atau lain-lain bahan yang boleh menyebabkan alahan.

    GEJALA

    Tompok yang gatal, kekeringan kulit pada tangan, leher, muka, dan kaki, kemerahan dan rasa terbakar, kulit bersisik dan pertukaran warna kulit atau bengkak kecil yang berair.

    KAEDAH RAWATAN

    Doktor akan memberi ubat pencegah gatal seperti antihistamin, losyen pelembap, krim untuk menahan kekeringan dan kegatalan, krim steroid untuk kes ekzema yang teruk dan antibiotik jika berlaku jangkitan kuman.

    TIPS MENGURANGKAN GEJALA

    Letakkan anak di bilik selesa dan nyaman, elak mandi air panas/suam, elak memakai baju berlapis-lapis, guna pakaian jenis kapas dan nipis, elak fabrik kasar, jangan guna sabun wangi apabila mandi dan guna krim pelembap selepas mengelap anak. Awasi makanan yang menyebabkan alahan serta dapatkan nasihat doktor.

    sumber: metro online

    Tiroid buat janin terencat

    APABILA berbicara mengenai penyakit tiroid atau kelenjar di leher, ramai membayangkan ia benjolan bengkak pada bahagian itu. Namun tahukah anda tidak semua pesakit tiroid menunjukkan tanda bengkak pada bahagian itu?

    Ia juga tiada tanda awal seperti rasa kurang selesa atau sakit yang biasa dirasai misalnya penyakit gastrik yang akan berasa pedih pada hulu hati. Pun begitu, ia dapat dikesan apabila seseorang itu kerap berpeluh, menggeletar, kuat makan, mudah marah dan lain-lain.

    Tiroid adalah kelenjar endokrin berbentuk seakan-akan rama-rama dan mengeluarkan hormon tiroksin atau T4 dan liothyronine atau T3 yang sangat penting bagi kesihatan badan secara keseluruhan. Tiroid terletak di pangkal leher dan depan saluran pernafasan (trakea) serta saluran makanan.

    Hormon ini mengawal metabolise (pengeluaran tenaga) manusia. Jika tiroid tidak berfungsi dengan sempurna, ia memberi kesan terhadap aspek kesihatan, terutama terhadap berat badan, kemurungan dan tahap tenaga.

    Perunding Perubatan Endokrinologi Pusat Perubatan Pantai Cheras, Dr Lim Soo San berkata, ada dua jenis tiroid iaitu hipertiroid dan hipotiroid yang biasa menyerang wanita berbanding lelaki.

    “Empat nisbah satu gejala tiroid menyerang golongan wanita berusia 20-an ke atas kerana sebab dan alasan yang masih tidak diketahui hingga kini.

    “Kebanyakan masyarakat pula masih tidak mengambil serius penyakit ini yang dirasakan tidak penting berbanding penyakit lain.

    “Sebenarnya, tiroid boleh menyebabkan kematian jika tidak dirawat dengan segera, apatah lagi kepada ibu mengandung serta bayi dalam kandungan yang turut menyebabkan keguguran janin, kelahiran pramatang, janin bersaiz kecil, craniosynostosis dan seumpamanya,” katanya, baru-baru ini.

    Dianggarkan 200 juta penduduk dunia mengalami masalah ini tetapi masih ramai tidak mendapatkan rawatan kerana gejala ini dianggap biasa serta tidak berbahaya.

    Kira-kira 10 hingga 20 peratus wanita berusia 40 tahun ke atas mengalami masalah ini dan meningkat kepada 15 hingga 20 peratus apabila mencecah usia 60 tahun manakala lelaki berusia 60 tahun ke atas, catatan kes hanya sekitar lima hingga 10 peratus.

    Apakah hipertiroid?

    Kadar hormon tiroid yang berlebihan dan terlalu aktif dikenali sebagai hipertiroid. Biasanya ia disebabkan penyakit auto imun manakala badan manusia pula menghasilkan antibodi yang mampu merangsang kelenjar tiroid. Hipertiroid berlaku apabila kelenjar tiroid berfungsi terlalu aktif dan menghasilkan terlalu banyak hormon tiroksin.

    Simptom hipertiroid:


  • Hilang berat badan



  • Kerap buang air besar



  • Sering berpeluh



  • Berdebar



  • Menggeletar



  • Penglihatan terjejas



  • Lumpuh kaki, terutama lelaki



  • Perbezaan pada jari tangan dan kulit di bahagian betis



  • Bertambah selera makan

    Rawatan hipertiroid

    Rawatan penyakit lazimnya melalui ubat-ubatan. Ada juga pesakit diberi rawatan radioaktif iodin, terutama bagi kes nodular goiter dan adenoma toksik, tetapi jarang yang memerlukan pembedahan.

    Apakah hipotiroid?

    Hipotiroid disebabkan penyakit auto imun dan selepas seseorang menjalani pembedahan pembuangan tiroid atau mengambil radioaktif iodin. Ia berlaku kerana kelenjar tiroid tidak berfungsi dengan baik di samping tidak mampu dihasilkan secukupnya.

    Simptom hipotiroid:




  • Kaki bengkak



  • Ingatan terganggu



  • Lembap



  • Malas



  • Kuat tidur



  • Badan sering terasa sejuk



  • Boleh merosakkan jantung jika tidak segera dirawat



  • Pesakit yang mengalami penyakit ini mudah dirawat, tetapi terpaksa mengambil tiroksin seumur hidup yang selamat dan tiada kesan sampingan

    Hipotiroidisme kongenital

    Biasanya ia berlaku di kalangan bayi disebabkan tiroid mereka tidak berfungsi secara normal. Di Barat, bayi yang mengalami masalah ini biasanya dikenal pasti selepas dilahirkan kerana negara berkenaan menjalankan ujian penyaringan ke atas setiap bayi.

    Lazimnya bayi yang ada masalah tiroid menunjukkan tanda seperti sukar bernafas, sukar menyusu, hernia pada pusat, kelihatan biru, jaundis, serta lewat tumbesaran.

    Secara purata, seorang daripada 4,000 bayi dilahirkan menghadapi masalah tiroid tidak berfungsi.

    Rawatan

    Wanita hamil disaran menjalani terapi penggantian hormon dalam bentuk pil makan yang diambil setiap hari seumur hidup. Tablet natrium levothyroxine perlu diambil 30 minit sebelum meningkatkan penyerapan hormon.



  • sumber: metro online

    Friday, August 19, 2011

    Hidup tidak selesa akibat ekzema keradangan kulit

    Bila bercerita tentang ekzema, ramai yang gerun melihat tanda-tanda yang dialami oleh pesakit itu. Malah ada yang tidak sanggup melihat keadaan pesakit apatah lagi jika yang menanggung kesakitan itu adalah si kecil.
    Biarpun ekzema tidak berbahaya dan jarang sekali mengancam nyawa namun kehadiran penyakit itu pastinya membuatkan si pesakit tidak selesa dan menggusarkan kehidupan seharian mereka.

    Bagaimanapun, ramai yang terkeliru antara simptom-simptom ekzema dan juga jangkitan kuman lain termasuklah kurap. Ini diakui Pakar Runding Sakit Kulit, Dr. Mohd. Noh Idris ketika ditemui, baru-baru ini.
    "Ramai yang terkeliru dengan membuat andaian bahawa kesan-kesan gatal serta ruam yang dialami adalah berpunca daripada jangkitan kurap,'' ujarnya.

    Jelas beliau, ekzema merupakan salah satu bentuk keradangan yang menyebabkan kulit pesakit menjadi sensitif dan menyebabkan kegatalan serius.

    "Keadaan itu biasanya berbeza dengan simptom kurap,'' ujarnya yang berpengalaman lebih 27 tahun dalam bidang perubatan kulit.

    Katanya, kulit yang mengalami atopik ekzema biasanya menjadi sangat kering disebabkan kehilangan terlalu banyak kelembapan, bagaimanapun ia boleh diuruskan dengan pelbagai rawatan termasuk menggunakan pelembap untuk kulit kering.

    Tegas beliau lagi, kulit pesakit ekzema bukan sahaja menjadi kemerah-merahan, tetapi juga bersisik, keras dan tebal. Terutama di bahagian tangan dan kulit yang berlipat misalnya pada bahagian siku dan lutut.Malah kulit juga mungkin menjadi keras dan melecet atau bernanah akibat jangkitan bakteria.

    Beliau berkata, ujian kulit perlu dilakukan untuk menentukan sama ada seseorang itu benar-benar menghidap ekzema atau kulat. "Biasanya kita akan mengikis kupingan-kupingan kudis tersebut dan melihat dalam mikroskop untuk melihat kulat. Jika tidak ada kulat ianya adalah ekzema. Biasanya ekzema mudah dikenal pasti dengan melihatnya menerusi mata yang terlatih.

    Selain itu ujarnya, terdapat juga ujian lain yang digunakan kepada pesakit untuk menentukan penyebab ekzema.

    Ujian tersebut dinamakan Skin Patch Test untuk menentukan penyebab ekzema. Iaitu seperti alahan kepada minyak wangi dan bahan harian yang digunakan.

    "Kebiasaan doktor pakar penyakit kulit akan menampal bahan ujian ini dibelakang badan dan membaca keputusannya dalam tempoh dua ke empat hari. Ujian ini dibuat ke atas orang dewasa yang mempunyai ekzema.

    ''Untuk kanak kanak kita gunakan ujian darah untuk menentukan penyebabnya.

    " Walaubagaimanapun faktor keturunan memainkan peranan penting dalam menentukan seseorang itu mendapat ekzema," katanya.

    Ditanya rawatan sesuai untuk penghidap ekzema, beliau berkata, rawatan asas ialah dengan memberi kelembapan pada kulit seperti menyapu pelembap.

    Manakala rawatan menggunakan ubat-ubatan kimia pula bergantung kepada fasa penyakit tersebut.
    "Sekiranya agak serius, krim sapu yang mengandungi steroid boleh digunakan, krim ini boleh memberi kelegaan akibat ekzema tersebut.

    ''Selain itu, keprihatinan ibu bapa juga terhadap anak-anak adalah penting dalam memastikan pemakaian ubat yang diberikan oleh doktor," jelasnya.

    Ketika ditanya adakah penyakit ekzema ini boleh sembuh sepenuhnya apabila kanak-kanak membesar, beliau menjelaskan ia bergantung kepada jenis ekzema berkenaan.

    "Ada ekzema yang hilang ketika kanak-kanak berusia satu hingga dua tahun, ada juga yang hilang ketika usia mencecah 14 tahun dan bagi kes yang lebih teruk, ia berlanjutan hingga dewasa" katanya.

    Apa pun, berikut beberapa langkah yang boleh diambil oleh ibu bapa yang mempunyai anak bermasalah ekzema:


  • Bawa anak berjumpa doktor



  • Pastikan mereka mandi dengan sabun khas yang berkelembapan tinggi tanpa bahan kimia yang mengeringkan kulit.



  • Sapu pelembap di seluruh badan selepas mandi.



  • Pakai pakaian yang nipis dan diperbuat daripada fabrik kapas.



  • Pastikan persekitaran ruma bersih dan bebas dari habuk dan kotoran.



  • Jika anak berpeluh ambil kain basah dan lap di tempat yang berpeluh


  • sumber: utusan malaysia

    Thursday, August 18, 2011

    menu ramadan ke 17

    alhamdulillah..ari nie sudah 18 hari kita semua berpuasa..setakat nie masih lg diberi kesempatan utk berpuasa..hope dpt puasa penuh thn nie.. =)

    semlm nuzul al-quran kan?? so, xde terupdatelah belog sy..bila dh kat umah mmg kena curi-curi masa kalo nk ngadap laptop..

    semlm, try mencuba kerabu sotong ala thai..puas hati..mmg jd even xde daun ketumbar..then, buat kerabu mangga & puding gula hangus..puding gula hangus kurang menjadi coz sy try ikut resepi yg lain..before nie mmg dah menjadi..tp terlupa kat mana sy simpan resepi tue..so, surf dlm my resepi..xpelah, yg penting nmpk jgk rupa puding tue..

    k, layan jer pic menu sy semlm..

                                                murtabak beli ngn member sekolah
                                                        terbaeeeeekkkk..

                                              puding gula hangus yg kurang menjd


                                               kerabu mangga yg dibuat oleh sy


                                                     kerabu sotong ala thai
                                                sedap & licin sekelip mata je


                                                  kari ikan tenggiri



                                                     sayur pedas keladi

    air plak, teh o suam & ais laici.. alhamdulillah..even simple tp bersyukur dgn rezeki yg diberi  oleh-Nya..

    today we olls sefmly akan berbuka kat kelate, umah my MIL.. my MIL siap nk buat nasi kerabu & ayam percik lg..dh terbayang keseronokan berbuka ptg nie..lg-lg pak sedara belah asben pn akan berbuka kat umah MIL jgk..

    esok plak sesi menyopeng baju utk papa & kasut raya utk kami sefmly..

    Tuesday, August 16, 2011

    bdk jakun

    hehehe..pic nie dh lama amik..before puasa lg..ari tue we olls ke tesco kb, kbtln before tue pegi manjaku baby centre utk antar steriliser nia rosak..so, alang-alang dh tempat yg sama trus msk tesco..

    msk dlm tue bkn beli apapn, we olls just temankan my sis nk beli jam guess kat tesco tue..situ jer ada design yg my sis nk..


                                                                   baby besar sy

                                                             lega..xpy berdukung


                                                       see..lutut & betis abis lebam-lebam
                                                           lasak mengalahkan boboi..

    tata..

    JAKIM sahkan mentega Golden Churn haram

     MENTEGA Golden Churn  mengandungi DNA babi.
                                              MENTEGA Golden Churn mengandungi DNA babi.
    PUTRAJAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengesahkan semua produk mentega jenama Pure Creamy Butter Golden Churn Butter keluaran Syarikat Ballantyne Food PTY Ltd dari New Zealand yang dipasarkan di negara ini adalah tidak halal.

    Ketua Pengarah JAKIM, Othman Mustapha, dalam satu kenyataan di sini semalam, berkata perkara itu diputuskan dalam perbincangan antara Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan; Jabatan Kimia, Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan Kementerian Kesihatan, Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) dan Jabatan Agama Islam Johor (JAIJ) pada 8 Ogos lalu.

    “Laporan analisis yang diterima JAIS 19 Julai lalu menunjukkan asid deoksiribonukleik (DNA) babi disahkan Jabatan Kimia dikesan dalam mentega berkenaan dan semua produk itu berpunca dari kilang yang sama walaupun diimport pihak berbeza serta diedar di pasaran yang berbeza. Ini disahkan wakil syarikat itu sendiri.
    “Sehubungan itu, umat Islam diminta tidak menggunakan produk ini. Keputusan ini sudah dimaklum kepada syarikat berkenaan pada 9 Ogos lalu dan Ballantyne Food Food PTY Ltd bersetuju menarik balik produk berkenaan dari pasaran,” katanya.

    Beliau juga menasihatkan pemegang dan permohonan baru Sijil Pengesahan Halal dari JAKIM atau jabatan agama Islam negeri yang sudah menggunakan produk terbabit mengambil empat tindakan iaitu:
    • Menukar bahan ramuan terbabit kepada bahan ramuan lain yang mempunyai Sijil Halal yang diiktiraf;
    • Mengemukakan resit pembelian bahan ramuan baru;   
    • Melakukan proses samak dengan disaksikan jabatan agama Islam negeri;
    • Mengemukakan bukti surat akuan samak daripada jabatan agama Islam negeri.
    Bagi mengelakkan kekeliruan berkaitan isu halal itu, Othman meminta pihak berkenaan merujuk kepada laman sesawang JAKIM di www.islam.gov.my atau www.halal.gov.my dan jangan merujuk kepada sumber tidak rasmi seperti laman sesawang sosial.

    Beliau berkata, untuk sebarang maklumat atau pertanyaan boleh terus diajukan dengan menghubungi Bahagian Hab Halal Jakim di talian 03-83150200.

    sumber: berita harian online

    Monday, August 15, 2011

    ramadan ke 13

    ari nie dh 15 ari umat islam berpuasa..sekejap jer..now, mood raya dh start dtg & stakat nie masih diberi kesempatan utk berpuasa penuh lg..alhamdulillah..

    back to title..

    sabtu ari tue, my antie buat majlis berbuka..so, kami xpyh msk pape pn..just pegi mkn jer..bertuah punya anak sedara kn??

    before tue, pegi bazar ramadan dulu..beli kuih nekbat & sikit ulam-ulaman utk bebruka kat umah my antie..xkn nk g tgn kosong jer..segan jgk..

    before ke umah my antie tue jom kita layan telatah anak dara sy yg baru bgn tido..tue pn kena kejutkn, coz lama ke main tido..

                                                before tido..bdk xpose mamam cokelat


                                                   port kesukaan


                                                               after bgn


                                                           bersiap nk g berbuka umah my antie


                                                                 =)


                                                                  smiles..


                                                  kesygn sy selamanya


                                                            dpn pintu bilik air pn blh lg bergambor

     menu berbuka xsempat amik..kalut sgt..lbh kurang 5 keluarga sume berbuka ari tue..alhamdulillah, kenyang sgt even nasi xcukup..muahahaha..

    Sunday, August 14, 2011

    menu ramadan ke 10

    ari nie dah 14 hari pose, tp bru terhegeh-hegeh nk buat entry pasal nie..xkiralah, janji terupdate jgk belog sy nie..


                                                               popia goreng

                                                                                   satar

                                                                    xingat nama apa


                                                              puding gula hangus


                                                          fresh orange, teh o & air mempelam


                                                                   sayur pedas keladi


                                                                     paru goreng pedas


                                                                 rendang daging


                                                         kerabu perut


                                                                                cendol


    kalo u olls nk tahu tue sume kami beli kat bazar ramadan..xsempat nk msak coz masa ramadan ke 10 nie my mom ajak sy ke kuala trg..anak sedara sy sakit perut..tue pakai beli jer..tp ari tue sy xberbuka ngn nasi pn..sy beli mee sup kat bazar & makan dgn paru tue..mmg terbaekkk..kenyang perut toksah katalah..

    masa org duk kalut ribut prepared nk berbuka anak dara sy plak duk...




    merempit guna sudu.. =)

    xkisahlah, asal dia xkacau kami berbuka sudah..yg pasti before berbuka sy kena suap nasi kenyang-kenyang utk anak dara sy..baru dpt berbuka dgn tenang dan harmoni..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...