MoGa BeRKeKaLaN HiNGGa aKHiR NyaWa =))

Daisypath Anniversary tickers

PeRMaTa HaTi KeSaYaNGaN uMMi & PaPa

 Baby Birthday Ticker Ticker

PuTeRa PeNGiKaT CiNTa KaMi

Lilypie Third Birthday tickers

Tuesday, August 28, 2012

kakak nia xsihat lg.. =(

semlm bgn dr tido ummi perasan kakak nia dh start batuk..balik dr keje semlm kakl ong gtau kakak nia mkn rambutan..aduiyaa..konpem lelah dia akan dtg balik..kalau ummi ada konpem ummi xbg mkn..if kakak nia xbatuk ok je..blh je bg..

start lps isyak kakak nia dh start batuk xberenti..kena plak semlm ujan..makin kuat batuk kakak nia..ummi dh start rungsing..apa yg ummi rungsingkn mmg jd kenyataan pn..asma menyerang kakak nia lg..sian sesgt..bru jer kakak nia tido semlm trus bluwekkk..amik ko..abis toto..huhuhu..

pg td tgk kakak nia mcm semput..trus bwk pegi kinik utk sedut neb..kalau ikutkn giliran kakak nia no 11, tp ummi mntk ihsan doc nk msk awal coz nk sedut..kakak batuk xbenti ok..nk berckp pn xleh..sian ank ummi..time sedut neb kakak nia mmg good girl la..xnangis siap ikut lg apa yg ummi srh..ummi suh nganga mulut nk bg gas neb msk kakak nganga..bagus ank ummi..

doc bg mc ari nie..cuti rehat ummi dh tgl xbyk dh..so kena amik mc la..

                                             balik dr kinik trus tido..letih sesgt kot..


                                                sian ank ummi..
          
ummi doakan anak ummi semoga kembali sihat mcm sediakala..weken nie kita nk g beraya umh tok cik kat gua musang & if sempat kita g cameron highlands... =)

bila dh xsihat nie konpem nk menempek ngn ummi 24 jam..td call papa pn xnk berckp..xlarat sgt kot.. =(

Monday, August 27, 2012

check up lil baby

alhamdulillah..this week dh 17 mggu lil baby duk dlm tummy ummi..perut pn dh start nmpk..tp still dpt pakai jeans lg..hehehe..

last 2 weeks dh check up..ari nie g check up again..sumenya dh back to normal..2 mggu lps hb ummi turun mendadak..dr 12.5 turun ke 10.6.. hari nie check dh naik balik ke 12.4..syukur sesgt..tekanan darah ok..berat pn dh naik sekilo..

rabu dpn kena jumpe doc..nk scan adik baby..xsabo nk tgk adik baby..hope sumenya ok & sihat-sihat belaka..

xsesabo nk buat 4d scan..nk tgk rupa paras & nk tgk detail adik baby..scan yg kat goment 2d jer..nmpk-nmpk tp xclear sgt..


Sunday, August 26, 2012

awasi ank selsema yg lama

BATUK dan selesema adalah penyakit lumrah di kalangan kanak-kanak. Setiap kanak-kanak pasti mengalami batuk dan selesema.

Malah, ibu bapa sering menerima komen seperti “biasalah budak-budak” apabila mengeluh mengenai anak mereka yang mengalami gejala ini. Bilakah batuk selesema dianggap biasa dan bilakah perlu dirisaukan?


Batuk dan selesema sering disebabkan jangkitan virus. Ini mudah berlaku kerana daya ketahanan kanak-kanak tidak sekuat orang dewasa, terutama bayi.

Insiden batuk dan selesema juga lebih kerap berlaku jika anak dihantar ke tadika atau rumah pengasuh, di mana anak terdedah kepada ramai kanak-kanak lain.

Begitu juga anak yang mempunyai abang atau kakak yang bersekolah, di mana si kecil akan kerap dijangkiti kuman yang dibawa pulang oleh abang atau kakak daripada sekolah.

Bagaimanapun, berlaku juga kes batuk dan selesema berlarutan hingga berminggu-minggu atau menjadi lebih teruk. Dalam kes sebegini, rawatan perlu ditingkatkan dan punca batuk dan selesema perlu dikenal pasti.

Batuk dan selesema yang sering dijangkiti kanak-kanak biasanya tidak melarat hingga lebih seminggu. Pada peringkat awal, kanak-kanak mungkin demam sedikit tapi ia akan berkurangan dan batuk juga akan reda. Nafas biasanya tidak kencang dan kanak-kanak biasanya aktif seperti biasa.

Punca lain termasuk jangkitan paru-paru (pneumonia), alahan seperti allergic rhinitis (resdung) dan asma.

Tanda yang anak mungkin mengalami jangkitan paru-paru ialah:


  • demam (suhu tinggi)

  • nafas laju

  • dada berombak

  • apabila anak bernafas, ada lekuk di antara tulang rusuk

  • hidung mungkin kembang kuncup

    Pneumonia dapat dikenal pasti melalui pemeriksaan doktor dan juga menerusi sinaran-X. Jika doktor mengesyaki anak menghidap pneumonia, antibiotik akan diberi bersama ubat demam. Jika ada bunyi berdehit, rawatan spesifik akan diberi.

    Kebanyakan kes pneumonia sembuh tanpa komplikasi. Bagaimanapun, ada beberapa kes dengan komplikasi seperti cecair atau nanah di dalam paru-paru berlaku.

    Dalam kes sebegini, pembedahan mungkin diperlukan untuk memasukkan tiub bagi mengeluarkan cecair atau nanah. Komplikasi sebegini lebih kerap berlaku dengan jangkitan kuman seperti pneumokokkus dan staphylokokkus.

    Alahan dan asma

    Batuk dan selesema mungkin disebabkan alahan yang juga boleh menyebabkan asma. Biasanya punca gejala dalam kes sebegini ialah habuk, asap terutama asap rokok, debunga dan bulu haiwan seperti kucing, arnab dan anjing.

    Julat gejala apabila terdedah kepada alergen (bahan yang menyebabkan alahan) agak luas, daripada bersin setiap pagi (sering dikenali sebagai resdung) kepada berdehit. Di samping itu, mungkin juga ada tanda lain seperti ekzema pada kulit.

    Allergic rhinitis

    Kanak-kanak yang mengalami masalah ini sering selesema pada waktu pagi dan ‘sembuh’ apabila tengah hari. Mereka menjadi sihat dan aktif seperti biasa. Kadangkala hidung berasa tersumbat dan apabila diperiksa, didapati sama ada banyak hingus di dalam rongga hidung atau tisu dikenali sebagai ‘inferior turbinate’ bengkak.

    Rawatan untuk allergic rhinitis ialah menggunakan semburan hidung untuk membersihkan rongga hidung serta semburan mengandungi ubat untuk mengurangkan bengkak pada ‘inferior turbinate’. Di samping itu, ubat ‘antihistamine’ juga mungkin diberikan. Adalah penting untuk mengenal pasti dan mengelak punca alahan.

    Secara amnya, punca alahan membabitkan:

  • asap, terutama asap rokok

  • habuk, termasuk yang terperangkap pada mainan berbulu dan permaidani

  • bulu haiwan peliharaan

  • debunga

  • wangian

    Asma

    Asma ialah tindak balas paru-paru terhadap alahan iaitu saluran pernafasan (bronkus) menjadi sempit akibat pendedahan kepada alahan.

    Ini menyebabkan pesakit mengalami batuk serta kesukaran bernafas. Tidak semua kanak-kanak yang mempunyai asma mengalami berdehit.


    Tanda asma termasuk:

  • batuk pada waktu malam dan awal pagi

  • batuk atau berdehit selepas bermain

  • nafas laju dan dada berombak

  • lekuk di antara tulang rusuk dan di leher ketika bernafas

  • kedengaran bunyi nada tinggi ketika bernafas. Ini dikenali sebagai berdehit


    Jika anak mengalami serangan asma, doktor akan memberi ubat dalam bentuk nebuliser di klinik. Ini akan disusuli dengan ubat sama dalam bentuk ‘inhaler’ atau ubat air.

    Rawatan pencegah dalam bentuk inhaler diberi kepada kanak-kanak yang mengalami batuk malam lebih tiga malam seminggu, yang mengalami serangan asma kerap atau serius.

    Ubat ini perlu digunakan setiap hari walaupun anak sihat untuk mengelak terkena serangan. Di samping menggunakan ubat, doktor akan menasihati supaya menghindari punca alahan.

    Alahan dan asma ialah masalah keturunan. Oleh itu, jika ibu bapa mengalami masalah ini, kemungkinan besar anak juga mengalami masalah sama. Ia tidak boleh disembuhkan.

    Tujuan rawatan ialah menghindari serangan supaya anak aktif seperti biasa dan dapat mengambil bahagian dalam aktiviti di sekolah.

    Biasanya kekerapan serangan berkurangan apabila kanak-kanak membesar. Bagaimanapun, perlu diingatkan, serangan asma boleh menjadi serius dan dalam kes tertentu, boleh membawa maut. Oleh itu, pemantauan rapi dan penggunaan ubat dengan betul adalah penting.

  • Saturday, August 25, 2012

    dpt lg 2 rezeki di bln syawal



    dpt 2 BE baru..yg VW Das Auto 2.0 dpt ari kamis then tgk ari nie GSC: the Possession dpt semlm..thanks nuffnang..even amount yg dpt bila dh ME  xsebyk blogger yg otai-otai tp dh kira syukurlah..

    tima kasih nuffnang..

    Thursday, August 23, 2012

    rezeki sblm raya



    even belog jarang berupdate,nuffnang tetap bg BE jgk..kira BE rayalah nie.. =)

    thanks nuffnang & michelin pilot experience coz sudi bg new BE dan sudi menempek kat belog me..

    Wednesday, August 22, 2012

    raya keempat

    bru sempat update belog..padahal smpat ngadap lappy..

    now kat umah my sis, bru pas mkn nasi berlaukkan sup tulang rusuk, daging grg,budu & ulam petai..fuh..selera kemain papa dpt mkn, siap bertambah lg..

    sementara lil nia tido smpatlah update entry kejap..pas nie planned nk g open house umah mmber sek men dlu..

    kpd semua selamat hari raya..kpd yg dlm perjlnan nk balik ke kota hati-hati di jln raya..

    Published with Blogger-droid v2.0.6

    Friday, August 17, 2012

    salam aidilfitri buat semua

    sedar xsedar, ari nie dah 28 hari kita semua menunaikan ibadat puasa..insyallah..esok sehari jer lg kita semua akan berpuasa & lusa kita semua akan meraikan hari kemenangan iaitu hari raya aidilfitri..

    me masih lg menunggu hubby terchenta..masih ada keje yg perlu disiapkan..sian my hubby..tp xpelah, dh nama keje nk wat camnekn b..this year we olls akan beraya kat kelate dulu..ptg besok bru nk bertolak balik kelate..hope kami akan akan smp ke destinasi dgn selamat..

    ari nie dh setel buat biskut semperit..insyallah..mlm nie nk buat biskut dahlia plak..cmpur ngn biskut yg bli 6 jns sume biskut yg ada..ok dh tue..cmpur mini popia & kerepek serta kacang lg..dh cukup rasanya..skrg nie pn sementara tgh tggu bju-bju raya setel dibasuh sempatlah buat entry dulu..kalo nk harapkn besok konpem xsempat nk sentuh laptoplah jwbnya..
     



    di kesempatan ini, sy nk ucapkan selamat hari raya utk rakan blogger & silent readers yg sudi singgah di belog sy ini..mohon ampun dan maaf sekiranya sepjg sy mencoret di sini ada yg terasa dan tersinggung dgn penulisan sy..

    kpd perantau yg ingin pulang ke kampung berhati-hati time memandu..ingat, pandu cermat jiwa selamat..ramai yg menanti kepulangan korang semua..

    Thursday, August 16, 2012

    unsur-unsur anak dlm keluarga



    (1) Tanah = anak pertama, anak kelima, anak kesembilan
    (2) Air = anak kedua, anak keenam, anak kesepuluh
    (3) Api = anak ketiga, anak ketujuh, anak kesebelas
    (4) Angin = anak keempat, anak kelapan, anak keduabelas ***

    TANAH
    Sifat tanah dikaitkan sebagai jenis Deria. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Orang menghargai kebendaan, keras hati, sabar,disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, cekap, percaya hanya perkara yang boleh dicapai oleh deria.

    (JENIS PANCAINDERA: SYAHWAT, KERING)
    Sedar mengenai hakikat diri, menilai material, sebar, tabah hati, disiplin diri, berhati-hati, boleh diharap, tidak tegas, efisyen, percaya hanya pada apa yang boleh dicapai oleh pancaindera, muram atau sugul, diberatkan oleh keperluan. Kepala angin, bimbang, tegas, tenang, boleh putus harapan, pendiam, tidak peramah, senyap. Badannya kurus, kurangnya tidur, tidak sabar jima', selalu sihat, banyak kerja.

    AIR

    Sifat air dikaitkan jenis Perasa. Ia tergolong sebagai sifat kewanitaan. Lemah-lembut, dalam perasaannya, mengasihani, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah terhadap siksaan atau teguran, berahsia, memahami, tidak tamak, artistik.

    (JENIS PERASA: FIKIRAN, BASAH)
    Lemah lembut, perasaannya dalam, belas kasihan, penakut, ada angin, imaginatif, mudah terluka hatinya, berahsia, mudah memahami perasaan orang lain, tidak tamak, ada bakat seni, positif, berhati-hati, berfikiran panjang, aman hatinya, terkawal, boleh dipercayai, penyabar, tenteram. Tubuhnya tambun, banyak lemak, banyak tidur, sedikit malas, lambat dan agak kurang faham.

    API
    Sifat api dikaitkan sebagai jenis Intuisi (kebolehan mengetahui sesuatu melalui bisikan kalbu). Ia digolongkan sebagai sifat kelelakian. Pentingkan diri, megah, bersemangat tinggi, kompetitif, perlukan ruang, kebudakan atau kurang matang, keras hati, kecenderungan ke arah tidak peka terhadap sesuatu, sentiasa sedia untuk menempuh sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan masa depan.

    (JENIS INTUITIF: CINTA, PANAS)
    Pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kompetatif, perlukan ruang, keanakan atau lurus, menaruh harapan, cenderung untuk tidak sensitif, sentiasa sedia untuk sesuatu yang baru dan berisiko, mampu melihat kemungkinan baru, yang mana orang lain tidak terfikirkan. Perasa, gelisah, agresif, mudah teransang, mudah berusaha, pemaksa, optimis, aktif. Kerjanya segera, jalannya cepat, terang hati, panas tubuhnya, kurang tidurnya.

    ANGIN

    Sifat angin dikaitkan dengan jenis Pemikir. la digolongkan sebagai sifat kelelakian (masculine). Lelaki ini berpegang kepada teori, tidak mudah terpengaruh oleh pendapat orang lain, objektif, rasional, menghadapi kesukaran untuk melibatkan emosi, menghargai kebolehan intelektual, mahukan kebebasan, mempunyai mentaliti ambil mudah, sukakan fakta dan figura.

    (JENIS PEMIKIR: JIWA, SEJUK)
    Orang teori, sukar dipengaruhi, objektif, rasional, sukar terlibat dalam hal emosi, menilai tinggi kebolehan intelektual, keperluan untuk bebas, mentaliti ambil mudah, suka pada fakta dan figura. Mudah bergaul, boros, banyak cakap, responsif, mudah berbincang, bersemangat, sikap tidak kesah, pemimpin. Tubuh nipis, kurang daging, banyak darah, kreatif, sederhana.

    ** Kenyataan di atas hanyalah kajian teori ahli falsafah
     futnote: me ank ke-4..mcm ada yg btl jgk.. =)

    Wednesday, August 15, 2012

    tanda-tanda mengandung baby lelaki atau perempuan




    TANDA HAMIL BAYI LELAKI
    • anda tidak mengalami morning sickness yang teruk pada awal kehamilan atau mungkin tiada langsung.
    • degupan jantung bayi kurang dari 140 kali dalam satu minit
    • anda rasakan beban berat dan bahagian depan tubuh
    • perut anda kelihatan bulat sempurna
    • bahagian aerola (daerah hitam di sekitar puting) akan menjadi lebih gelap
    • bentuk perut condong ke arah bawah
    • sukakan makanan yang masam dan masin
    • suka makan daging dan keju
    • tapak kaki selalu berasa sejuk
    • tangan selalu kekeringan
    • suka menghadapkan wajah ke utara semasa tidur
    • bukan hanya anda, tetapi suami juga bertambah berat badannya.
    • anda kelihatan lebih berseri semasa hamil
    • hidung tampak lebih mekar
    • selalu sakit kepala

    TANDA HAMIL BAYI PEREMPUAN

    • mengalami morning sickness di awal kehamilan
    • merasakan beban berat pada bahagian pinggul dan punggung
    • payudara kiri lebih besar berbanding kanan
    • rambut anda berwarna agak kemerahan daripada sebelumnya
    • bentuk perut condong ke arah atas
    • perut tampak agak lonjong
    • mengidam makanan yang manis
    • sukakan buah-buahan
    • suka minum air atau jus yang bersifat masam
    • anda lebih cerewet semasa hamil
    • mudah moody berbanding sebelumnya
    • kulit wajah bermasalah berbanding sebelum hamil
    • tidak suka makan roti bersama kulitnya
    • payudara kelihatan mengembang
    • suka menghadapkan wajah ke selatan semasa tidur

    futnote: kalo ikutkn peknen kali nie xde morning sickness langsung pn..

    Tuesday, August 14, 2012

    kadar diskaun tol sempena raya



    LPT dan karak yg byk bg diskaun..even 30% tp jimat byk tue..me xpyh nk byr tol bagai..tp yg pasti jammed tetap jammed..huhuhu..

    Monday, August 13, 2012

    soping raya lg =)

    jumaat ari tue ke kb mall..soping kelengkapan raya yg masih xsetel-setel.

    .kat kb mall me just bli gown,stoking & sandal tuk nia..tuepn mkn masa berejam..nk memilih pn susah..ramai giler umat..

    then sabtu continue lg soping..misi nk cri bju melayu papa..dr pg smp kul 3 ptg smp ke sudah xjumpa..apa yg dpt slipar raya ummi & bekas kuih raya..heheheh..

    then,after berbuka..repeat lg ke parkson..kali nie kira tawakal je..kalau dpt bju melayu kira dptlah..alhamdulillah..dpt jgk baju melayu utk papa..setel bju papa misi nk cri tudung ummi plak.. sume dpt..alhamdulillah..then balik umh my sis &trus balik umh chalok..sempat lg singgah kat gaal,dh lama trasa nk mkn tomyam..serius..sedap sgt tomyam kat kedai nie..

                                             
                                                   slipar raya bli kat parkson  =)
                                                    before less RM109
                                                     after less Rm54.50
                                                   
                                                     
                                                       baju melayu papa
                                                   sila percaya..rege RM60 jer =)


                                             tudung raya pertama & kedua dh setel
                                                tudung utk ry ke-3 xbli lg =P


                                         slipar nia..mek nie mane suka pakai kasut bunga-bunga
                                           kasut puma bli kat alamanda tue kira kasut raya jgk


                                               gaun utk anak dara
                                           niepn puas pujuk bru dia nk pakai
                                          kalau x jeans jer manjang =(


                                       balang kuih..rege sekotak RM13.20 je after sale kat menang

    ptg nie nk g amik biskut raya yg dh dibooking..sok nk amik popia & lusa cheese tart..setel bab biskut raya..

    Sunday, August 12, 2012

    dpt jgk colek campur yg diidamkan =)

    jumaat ke kb utk soping fasa ke 2..fasa ke 3 masih menunggu..tudung ummi xsetel lg nie..bru dpt sehelai utk raya pertama..selagi xraya selagi tue xabis bab soping nie..hehehe..

    we olls berkonvoi 2 buah keta..my sis pegi jgk..smp jer trus hala ke kb mall..nk dptkn parking bercinta okeh..huhuhu..soping bju gown nia & sandal nia..then we olls sepakat nk berbuka kat kedai coz kesiankan my sis yg tgh nk msk byk-byk utk we olls..

    setel soping, trus ke kedai sapuroh opposite wisma persekutuan..booking mknan utk berbuka..then setel booking menu berbuka trus ke kedai mother house..my sis nk bli stroller utk auni bambam..sian auni nk kena dukung..dhlah papa panggil si ubi keledek..hahaha..bambam sgt..

    setel bli stroller ke bazar ramadan kat stadium..bli kuih muih utk berbuka & trus ke kedai yg kami booking ute..for me, mskan kat kedai nie sedap tp ruang & suasana xselesa coz sempit sgt kedai nie..

    setel berbuka trus ke umah my sis..then ajak papa pegi bli colek campur..colek nie time bln ramadan jer ada jual..siap msk majalah tiga & paper lg kedai nie..time we olls smp tue, meja dh full okeh..siap ada tgh tggu giliran lg..tp we olls xmkn kat situ pn..bli bungkus jer sng..

                                               pic cilok dr google
                                                sepinggan rm10


                                           antara bahan-bahan colek campur


                                               nk bungkus pn kena bratur

    me bli 3 bungkus colek cmpur & sebungkus colek buah..serius sedap..sume ada..paru,popia,buah nenas,udang,sotong,ikan,keropok kpg,ayam,sayur mayur pn ada..before nie blh jer pilih nk suh bubuh ikut citarasa kita..tp skrg xleh..mana yg ada dia campur je..

    alhamdulillah..dpt apa yg lil baby nk mkn..next year plak year baby..tp time tue baby dh kuar pn..insyaallah..

    AirAsia mesti pindah ke KLIA 2

    KUALA LUMPUR 10 Ogos - Syarikat penerbangan tambang murah, AirAsia Bhd. (AirAsia) mesti berpindah sebaik sahaja KLIA2 siap, kata Pengarah Urusan Malaysia Airports Holdings Bhd. (MAHB), Tan Sri Bashir Ahmad.

    Beliau dengan tegas berkata, isu tidak mahu berpindah tidak timbul kerana pembinaan KLIA2 dibuat untuk memenuhi permintaan AirAsia, selain menampung lonjakan penumpang yang memberangsangkan.

    "Apabila terminal itu (KLIA2) siap, mesti kena pindah. Terminal lapangan terbang tambang murah sedia ada akan ditutup selepas pembukaan KLIA2," tegas beliau kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini.

    Malah, beliau berkata, MAHB, selaku pengendali KLIA2 tidak akan melayan lagi sebarang permohonan mengenai perubahan di lapangan terbang itu untuk memastikan ikon baru di Sepang itu siap pada masa yang ditetapkan.

    Bashir turut mengesahkan KLIA2 akan digunakan oleh tujuh syarikat penerbangan dan masih berunding dengan dua lagi.

    Syarikat-syarikat penerbangan yang bakal beroperasi di KLIA2 ialah AirAsia Malaysia, Indonesia, Thailand, Cebu Pacific Air, Mandala Airlines, Tiger Airways dan Airphil Express.

    Manakala dua syarikat penerbangan yang masih dalam perbincangan ialah Jetstar dan Lion Air.

    Dalam perkembangan berkaitan, MAHB memberi jaminan bahawa projek pembinaan KLIA2 yang mencetuskan pelbagai polemik akan disiapkan dan beroperasi pada April 2013.

    Menurut Bashir Ahmad, jaminan itu telah dibuat sendiri oleh para kontraktor yang dilantik dan terlibat dalam pembinaan KLIA2.

    Beliau turut menegaskan kos KLIA2 tidak akan meningkat melebihi sasaran awal iaitu RM3.6 bilion hingga RM3.9 bilion.

    "Lembaga Pengarah (MAHB) telah bermesyuarat mengenai KLIA2 dan kami masih mengekalkan KLIA2 akan disiap pada tarikh yang ditetapkan sebelum ini iaitu April 2013,'" katanya.

    Ia merupakan kenyataan pertama oleh Bashir selepas MAHB dikritik oleh Tan Sri Tony Fernandes mengenai projek KLIA2 melalui laman sosialnya baru-baru ini.

    Dalam kenyataan di blognya, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Bhd. itu mendakwa KLIA2 akan menelan kos RM4 bilion dan beroperasi pada 2014.

    Diminta mengulas mengenai dakwaan itu, Bashir yang terdiam sejenak dengan nada perlahan berkata, beliau tidak mahu membincangkan perkara-perkara berkaitan perbincangan perniagaan di luar.

    "Saya percaya adalah tidak betul untuk membuat sebarang ulasan (mengenai perniagaan) yang membabitkan rakan perniagaan MAHB di luar bilik mesyuarat.

    "Lagipun bagi saya dengan cara mendedahkan segala permasalahan di luar akan memberi kesan negatif kepada MAHB. Ia tidak baik," tambah beliau.

    sumber :  utusan online

    Saturday, August 11, 2012

    mane nk cri bj melayu nie =(

    bersiaran dr umah my sis kat kb..semlm,just setelkn brg anak dara kesygn sy..bahagian nia sume dh lengkap..part papa bju melayu ngn jeans xsetel lg..td dh g bdr kb..memula pegi kedai kat wakaf mek zainab, kaler grey ada..tp tgl bju jer..yg sepsg dh abis..xkn nk pakai ngn kain pelikat plak..

    so,trus ke pantai timur kat bdr kb..cri xde jgk..then ke the store..xde jgk..then naik parkson..pn xde..uwaaaaaaaaa..mane nk cri nie..yg dpt selipar ummi je.. =)

    plan pas berbuka nk g kat area pantai timur pengkalan chepa..nk cri kat situ plak..hopenya adalah..

    Friday, August 10, 2012

    iklan yg buat me menitis air mata =(



    seriously,sedih sgt iklan nie..meleleh airmata ummi tgk iklan nie..bila tgk iklan nie dlm hati trus dtg rasa bersyukur sbb masih dikurniakna ma dan abah yg masih sihat..semoga ma & abah trus diberi nikmat kesihatan yg berpanjangan dan dilanjutkn usia..

    hair nie jgk, mesia berbangga even pingat gangsa tp pandalela rinong mencipta sejarah lg buat mesia..tahniah pandalela..we proud with u..

    Thursday, August 09, 2012

    buy 1 get 1 free at mcd & pizza



    so apalagi..jom pakat terjah.. tp kena ada voucher yer.. =)

    Wednesday, August 08, 2012

    ww || cornflakes madu + sarang semut



    semlm tgk member wat cornflakes madu terliur ok..trus mntk resepi & if xde aral mlm nie nk buat..blik keje jap g nk bli cornflakes ngn butter..



    kalau mood krajinan msih menebal nk buat yg nie jgk..lgpn brg dh ada pn..tuepn kalau rajinlah..lgpn dh 4 jns sy bli..almond london, biskut dahlia, blueberry cheese tart & tart nenas..

    Tuesday, August 07, 2012

    kekenyangan

    alhamdulillah..kenyang sgt ari nie..td duk google tetiba tekak trasa nk mkn daging blackpepper halia..trus cri resepi kat my resepi..

    awal-awal lg call pakcik jual daging suh simpan daging, tulang rusuk & perut lembu..then after abis keje trus rushing ke psr utk amik daging yg dibooking..

    setel sume, otw balik singgah bazar ramadan trus utk bli kuih berbuka..tiap hari mesti bli nekbat pebret we olls sefmly..

    smp kat umh, trus buat bahan2 utk perap daging while my mom plak buat sup tulang..setel perap daging sempat lg bw & bermuka buku..hehehe..

    then, lbh krg jam 6.30 pm msk dapur blik utk proses grg daging yg telah diperap..tung tang tung tang, tajam kul 7.15 siap dging blackpepper..

    setel berbuka, my sis call ajak mkn kerang rebus plak..bab seafood mmg xtolaklah..i loike sesgt..byk gak me mkn kerang..

    now tgh baring kekenyangan..alhamdulillah..

    Published with Blogger-droid v2.0.6

    agak-agak dpt mkn BR free tak nie??

    td terbaca status mmber fb sal br nk bg mkn free..



    agak-agak dpt x nie??tgk kat fb br xde buat status papepn..kalau dpt konpem beratur pjglah jwbnya.. =)

    Monday, August 06, 2012

    rezeki ramadan

    alhamdulillah..ari tue me ada menang lucky draw contest kat fb..tp dpt adiah saguhati jer..balik keje semlm, my mom gtau ada surat utk me..buka tgk voucher kfc dlm sampul..

                                                     RM30 total voucher nie..
                                           oklah..blh buat berbuka weken nie..


                                           masa first tgk trus kata dh expired pn bg jgk
                                               xperasan pn smp thn dpn


                                                  kesygn sy duk ckp ngn papa
                                                   semua benda nk report

                                                              chinta hati sy =)

    Sunday, August 05, 2012

    Ramadan satukan Norman, Abby dan Memey =)

    pg-pg buka jer paper online..then baca mane tajuk yg menarik..skali mata terhenti kat tajuk nie..

    alhamdulillah..berkat ramadan..abby dan memey dh berbaik..siap berbuka & solat maghrib berjemaah bersama kat umah abby berimamkan norman..

                                                  alhamdulillah.. =)


                                                                      =)


    Norman menambah: "Saya sendiri tidak menyangka perkara ini berlaku secara tiba-tiba dan kebetulan hari itu hari Jumaat, kami bertemu di sekitar Masjid (Negeri) Shah Alam kerana Abby ada program di sana sebelum saya bawa anak-anak balik ke Kuantan untuk berpuasa di kampung dan dengan tidak semena-mena Abby menarik Memey ke tepi lantas terus berpelukan dalam tempoh yang agak lama."

    "Saya dan anak-anak hanya memerhati dari tepi kereta. Tentunya perasaan saya dan anak-anak sangat gembira kerana mereka kini telah berbaik, malah anak-anak turut bersorak mengatakan 'yeay, mama dan mummy dah berkawan'!” kata Norman lagi.

    Insyaallah..memey,norman , abby dan anak-anak akan mengerjakan umrah bersama-sama selepas memey bersalin feb thn dpn..

    indahnyalah ramadan kali nie buat mereka semua..hope hubungan diorg berkekalan baik selama-lamanya..

     sumber lanjut : sinar harian online

    Saturday, August 04, 2012

    berbuka with fmly tersyg di NR Cafe

    selasa hari lahir my bro, rabu plak hari lahir me..kbtln hari rabu tue my hubby still kat besut coz nk siapkan keje..so semlm bru dpt celebrated..belated pn belatedlah..janji celebrated jgk..present awal-awal lg dh dpt..me dpt samsung galaxy sII..ikutkn papa suh amik galaxy note..tp pikir-pikirkn bsr dr sII so amik jer sII..lgpn sII sng nk bwk..lam wallet me pn kalau sumbat ok jer..

    semlm, lbh kurang kul 3.00 pm me booked menu utk berbuka..me booked tomyam poktek, sotong & ikan kerapu sweet sour, kerabu mangga, ayam goreng kunyit & telur bistik..me siap request nk meja jepun coz sng nk letak auni time nk berbuka..blh je ltk atas toto coz meja yg me request nie stail ala pondok gitu..

    so,lbh krg jam 6.00 ptg..we olls sume bertolak..sblm tue singgah kat bazar ramadan gong badak..nk cri kuih utk berbuka..setel beli kuih trus ke NR Cafe..

                                                    NR Cafe Tok Jembal
                                            skali imbas bkn mcm kedai kn??
                         dekorasi kedai nie ala dlm taman..nice & sejuk mata mandang

                                    menu yg dh sedia terhidang


                                 hero hati sy & anak sedara tersandar kekenyangan =)

                           me masih xreti erti kenyang even perut dh kekenyangan =P
                                        sedap jgk tomyam poktek kat sini
                            qada mkn seafood coz pantang sakit mata sblm nie

                              my mom gilir pegang auni bambam yg kepanasan   =)
                                       licin reling org trg kata =P

    total utk sume mknan yg we olls mkn semlm RM270..berbaloi..sume lauk licin & sedap..

    so,sesape yg nk berbuka kat sini blh call di no 09-6660645..

    Friday, August 03, 2012

    dugaan berakhir sudah

    alhamdulillah..after 2 weeks ber'MC" akhirnya mataku dh pulih sepenuhnya..lbh krg 4 kali duk ulang alik ke kinik kesihatan utk amik mc ..kalau amik mc swasta rugi okeh..so, sanggup tggu giliran  smp blh naik kematu punggung demi nk amik mc..kalu nk g keje ok jer..tp kalau jangkit ngn org lain jgn salahkn sy okeh..

    ari ahad kena jumpa doc & doc suh follow up ngn doctor pakar mata kat kuala trg..blh kata sparuh mata putih me berselaput..so, isnin pg-pg lg ke kompleks rwtn harian kat hsnz & buat follow up ngn doc mata..doc buat rawatan cuci selaput..sakit tuhan jer tahu..

    bygkn dia gulung kelopak mata me yg tgh membengkak tue ngn cotton bud & cuci tanpa bius pape..sakit wooo..smp leleh-leleh air mata kuar dek tahan sakit yg teramat..doc kata tue jer prosedur utk cuci selaput..doc gtau mata sy kena jangkitan kuman..mybe sy duk gosok mata tue yg jd mcm tue..

    siap proses cuci selaput tue doc gtau dh xyah dtg utknext appoinment..urut dada trus sbb sakit sgt proses nk cuci selaput tue..doc bg ubat antibiotik & suh tits ikut aturan yg ditetapkan..

                                                         ihsan pakcik google

    after 2 mggu pantang mkn ari nie planned nk g berbuka kat luar..nk qada mkn mknan yg duk pntang selama 2 mggu tue..hehehe..

    stakat nie alhamdulillah lg..xde sape-sape lg yg berjangkit..hope dijauhkn ya allah..lil nia blh kata tiap jam me akan titik ubat..me bli asing ubat utk dia..doc gtau if kongsi ubat cepat nk berjangkit..

    cuepecs cadang imbuhan tetap perumahan diselaras

    PUTRAJAYA - Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) hari ini mencadangkan penyelarasan imbuhan tetap perumahan kepada RM450 sebulan untuk semua penjawat awam dan penurunan kadar faedah pinjaman perumahan daripada 4 peratus kepada 1 peratus.

    Timbalan Presiden Cuepacs Aziz Muda berkata cadangan tersebut antara 23 syor yang dikemukakan Cuepacs kepada Suruhanjaya Khas Mengenai Transformasi Perkhidmatan Awam.

    "Satu perkara yang kita beri penekanan kepada suruhanjaya adalah isu perumahan. Ini kerana dengan lonjakan harga rumah, dengan gaji yang diterima penjawat awam pada hari ini menyebabkan mereka tidak mampu memiliki rumah.

    "Jadi kita minta suruhanjaya dan kerajaan melihat perkara ini secara komprehensif," katanya kepada pemberita selepas sesi pembentangan penambahbaikan perkhidmatan awam di bangunan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) di sini hari ini.

    Turut dicadangkan ialah pelarasan elaun bantuan sara hidup (COLA) kepada RM400 sebulan berbanding RM150 dan RM300 pada masa ini serta cadangan menaikkan elaun tetap keraian.

    Beliau berkata semua cadangan itu diharap dapat dilaksanakan tahun depan.

    "Kita juga minta 22 klasifikasi perkhidmatan yang telah diberi persetujuan untuk dinaik taraf (dalam Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)) daripada gred 17 kepada gred 27 seperti juruteknik, renjer hutan, pembantu pertanian berkuatkuasa 1 Januari 2012," katanya.

    Aziz berkata selain 23 syor itu, Cuepacs turut membentangkan 23 isu penjawat awam pada masa ini serta 24 cadangan penambahbaikan untuk memberi pengiktirafan kepada penjawat awam.

    Katanya Cuepacs komited mengubah persepsi rakyat mengenai kualiti perkhidmatan awam demi kepuasan rakyat.

    "Kami komited untuk memberi jaminan kepada kerajaan bahawa Cuepacs menyokong penuh supaya perubahan drastik dibuat untuk memperbaiki sistem penyampaian yang ada sekarang ini," katanya.

    sumber : BERNAMA

    Thursday, August 02, 2012

    buku merah sudah setel



    Semlm, kbtln nk g cntinue mc nurse ckp kna jmpa doc jgk utk cntinue mc..sblm nie dh amik mc ngn doc..so,alang2 jumpa doc trus check peknen trus..kalau ikutkn ahad nie appoinment..mntk ngn nurse nk jmpa..

    Korang bygkn dr kul 10.30 am siap register & amik darah sume kul 2.00 pm bru dpt msk bilik doc..lama berzaman duk nunggu pdahal kalo ikutkn giliran xsmp 20 org pn patient..ckp menguji kesbrn ok..

    Doc scan skali imbas & lil baby ok..dh nmpk jelas dh..xsbr ummi nk tggu lil baby kuar..hope dptlah si arjuna kali nie..
    Published with Blogger-droid v2.0.6

    Wednesday, August 01, 2012

    alhamdulillah..today is my birthday

    assalamualikum dan salam ramadan ke-12..how times flies kn..skejap je..dh nk msk 2 mggu dh kita semu a puasa..

    alhamdulillah..ari nie cukup umur sy yg ke 27 thn..syukur pd- Mu ya Allah atas nikmat kesihatan yg engkau berikan even mata still lg xilang-ilang bengkak..me dpt mc smp sok..

    semlm, my hubby org pertama yg wish besday..thanks b..even b xde di sisi syg, weken nie kita dpt celebrate kn??b kn bz nk kna siapkn tempahan customer..syg x kisahpn dpt celebrate ke x..yg pnting kita hidup bahagia di bwh payung hidayah-Nya kn b??kalau u olls nk tau, kami 3 bradik selang hari je smbut besday..semlm ari lahir adik yg bongsu..ari nie sy & esok abg yg ketiga..



    planned weken nie nk celebrate kat kb..b tanya nk adiah apa..kan awal-awal lg dh dpt samsung galaxy yg kita bli ri tue..kira birthday + anniversary gift la tue..lgpn this year kita dh dpt apa yg kita inginkn...adiah terbesar after lil nia..alhamdulillah..syukur..dpt apa yg dirancangkn..terima kasih ya allah atas anugerah yg x ternilai nie..

    kpd rakan-rakan yg wish,thanks so much..smoga termakbul doa-doa kalian semua..

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...